Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla rodziców


Artyku³y do przedruku

Zostañ redaktorem
Je¶li piszesz warto¶ciowe artyku³y, chcesz wypromowaæ samego siebie...

kliknij tutaj!  




Zarejestruj siê z tego linku i otrzymaj 50% zni¿ki na 6 miesiêcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego

- Naukowa anglojêzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisaæ sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadziæ teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesiêczny dostêp do wszystkich ebooków tañszy ni¿ cena niejednego ebooka.

nauczycieli Rodzina i jej problemy

dziecko Wp³yw rodziny pochodzenia na powodzenie zwi±zku ma³¿eñskiego m³odego cz³owieka

              Cech± ka¿dego cz³owieka jest potrzeba przebywania z innymi lud¼mi. Ju¿ od urodzenia dziecko kontaktuje siê z ró¿nymi osobami. Najpierw s± to rodzice, potem koledzy i kole¿anki z podwórka czy szkolnej ³awki. Kiedy m³ody cz³owiek wkracza w okres dorastania, znajomo¶ci z p³ci± odmienn± czêsto przeradzaj± siê w sympatie. Te pierwsze zwi±zki s± przewa¿nie krótkotrwa³e, m³odzie¿ czêsto zmienia obiekty swoich zainteresowañ, lecz ten etap ich ¿ycia jest niezbêdny w procesie wyboru przysz³ego wspó³ma³¿onka. M³odzi ludzie maj± okazjê poznaæ cechy wspólne i odrêbne dla dziewcz±t i ch³opców, oczekiwania swoje i innych oraz maj± mo¿liwo¶æ porównania w³a¶ciwo¶ci charakteryzuj±ce ró¿ne osoby.

             Wraz z wiekiem rozwojem fizycznym i psychicznym m³odzie¿ zaczyna coraz czê¶ciej zastanawiaæ siê nad swoj± przysz³± rodzin±, charakterem pe³nionych w niej ról spo³ecznych a przede wszystkim nad obrazem przysz³ego wspó³ma³¿onka.
 „Obraz roli i wyobra¿enie jej idea³u zale¿± m. in. od osób pe³ni±cych rolê oraz od czêsto¶ci i jako¶ci kontaktów podmiotu z przedstawicielami danych ról spo³ecznych, zw³aszcza we wczesnym okresie ¿ycia. Dziecko kontaktuje siê z rodzicami najwcze¶niej, tote¿ ich w³a¶ciwo¶ci mog± stanowiæ prototyp do spostrzegania ludzi w ogóle”.
Przygotowanie do pe³nienia ról ma³¿eñskich i rodzicielskich, dokonuje siê przede wszystkim w domu rodzinnym. Obejmuje ono „kszta³towanie podstaw dojrza³ej osobowo¶ci, a tak¿e przekazywanie wzorów ról. Wa¿ne jest tutaj nabywanie postaw oraz uczenie siê roli zwi±zanej z w³asn± p³ci±".


             „W prawid³owo funkcjonuj±cej rodzinie dziecko uczy siê wzorów spo³ecznego postêpowania, przyswaja sobie warto¶ci moralne, postawy wobec ma³¿eñstwa i rodziny, wobec innych ludzi, wobec cierpienia, ¶mierci. Wzajemna troskliwo¶æ, serdeczno¶æ, szacunek i wyrozumia³o¶æ- cechuj±ce wiêzi w rodzinie- stanowi± decyduj±cy czynnik utrwalania w dziecku postaw sk³aniaj±cych do traktowania ma³¿eñstwa jako opieraj±cego siê na wzajemnej mi³o¶ci i poczuciu odpowiedzialno¶ci” .

              Wiêkszo¶æ rodziców nie zdaje sobie sprawy, ¿e matka jest dla syna wzorem kobiety, a ojciec dla córki wzorem mê¿czyzny. Pod wp³ywem osobowo¶ci, a tak¿e ich wzajemnego stosunku, u dzieci kszta³tuj± siê wyobra¿enia o mê¿czy¼nie i kobiecie, roli wobec siebie, pozycji w rodzinie i miejscu w spo³eczeñstwie. 

            Dorastaj±ca m³odzie¿ ma za sob± kilkana¶cie lat oddzia³ywañ rodziców, obserwowania i prze¿ywania tego wszystkiego co wydarzy³o siê w rodzinie, im mniejsze dziecko, tym nie zdaje sobie z tego sprawy. W miarê dorastania coraz bardziej u¶wiadamia sobie sytuacjê panuj±c± w rodzinie i uczucia temu towarzysz±ce. „Je¿eli po¿ycie rodziców uk³ada siê harmonijnie, dziecko w przysz³o¶ci bêdzie szuka³o takiego partnera ¿yciowego, z którym bêdzie mog³o powtórzyæ szczê¶liwy uk³ad osobowy, jaki obserwowa³o w domu rodzinnym. Niew³a¶ciwe relacje pomiêdzy rodzicami, mimo ich przemilczania w rozmowach czy nawet ukrywania, s± bardzo dok³adnie odczytywane przez dziecko. £atwo zauwa¿a ono, ¿e pod pozorami zgody ukrywane jest niezadowolenie rodziców ujawniaj±ce siê w mimice, reakcjach na okre¶lone zachowania czy decyzje.
W sytuacji gdy rodzice stanowi± parê niedobran±, konfliktow±, nie zaspokajaj±c± wzajemnie swoich emocjonalnych potrzeb, pragnieniem dziecka bêdzie, aby nie powtarzaæ w doros³ym ¿yciu do¶wiadczeñ, jakie prze¿yli jego rodzice. W praktyce jednak- jak wynika z wielu badañ- czêsto tego typu osoby powielaj± w swoim ma³¿eñstwie nieprawid³owe wzory zachowañ wyniesione z domu”.

 

Bibliografia:
1. H. Pielka: Uczniowie szkó³ ¶rednich o swoich przysz³ych ma³¿eñstwach (w): Problemy rodziny 1997, nr 1-2.
2. E. Stuglik: Kszta³towanie wyobra¿eñ ról rodzinnych u uczniów jako problem edukacji dzieci i m³odzie¿y - zagadnienia wybrane. Red. Jadwiga W³odek - Chronowska. Kraków 1996.
3. M. Ry¶, K. Ostrowska (red): Wychowanie do ¿ycia w rodzinie. Ksi±¿ka dla nauczycieli, rodziców i wychowawców. Warszawa 1999.

Zobacz podobne arytku³y:

dzieci Jak warunki domowe wp³ywaj± na rozwój dziecka?

             czytaj wiêcej...

dzieci Nie daj siê zwyciê¿yæ z³u, ale z³o dobrem zwyciê¿aj (Rz 12,21)

             czytaj wiêcej...

dzieci Jak zadbaæ aby dziecko mia³o udane wakacje!!!

             czytaj wiêcej...

dzieci Rodzina na swoim

             czytaj wiêcej...

dzieci £agodno¶æ i pokora - cechy na wagê z³ota!!!

             czytaj wiêcej...

dzieci Niezast±piony Tato

             czytaj wiêcej...

dzieci Skutki braku matki lub ojca a rozwój dziecka

             czytaj wiêcej...

dzieci Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka

             czytaj wiêcej...

dzieci Wspó³czesna rodzina i jej przeminy

             czytaj wiêcej...
Ciekawe produkty
Podobne tematy

Polityka prywatno¶ci | Reklama | Wspó³praca | Partnerzy | Kontakt

Ksi±¿ki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrze¿one