Pasowanie na świetlika
Temat : "Bądź jednym z nas". Pasowanie na Świetlika.
CELE
CEL GŁÓWNY
Integracja zespołu wychowanków świetlicy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Aktywnie uczestniczy we wspólnej zabawie.
- Zna zasady i normy przebywania w świetlicy.
- Podejmuje wspólne decyzje.
- Zna zasady zdrowej rywalizacji.
- Współpracuje z grupą.
METODY
- słowna, zadaniowo – czynnościowe.
FORMY
- grupowa, zespołowa, indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- emblematy, wiersz – rymowanka, jabłko z zadaniami, plasterki cytryny, kartka z pytaniami, 4 kosze z klockami (duże i małe), obrazki z bajkowymi bohaterami, tytuły bajek, parawan z postacią Myszki Miki, koc, 2 kapelusze z piórkiem, gąbczaste piłeczki, 2 hula – hop, 2 papierowe nosy, nożyczki, tekst ślubowania, akty ślubowania, confetti, słodki poczęstunek, aparat fotograficzny, duży ołówek, flamastry, kronika.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Podział dzieci na grupy (według koloru emblematów).
- Uroczyste powitanie dzieci.
Dziś w świetlicy wydarzenie:
przyjmujemy nowe dzieci!
Będzie uroczystość mała,
atrakcyjnie czas nam zleci!
Prowadzący witają dzieci wymieniając te, które:- mają dobry humor,
- lubią niespodzianki;
- często się uśmiechają;
- a, szczególnie bohaterów uroczystości – pierwszoklasistów.
Dzieci, które czują się powitane ,,machają ręką” do prowadzącego.
- Pomysł na własny okrzyk i gest.
Dzieci w grupach ustalają własny okrzyk i gest radości, który będą następnie mogły prezentować po każdej konkurencji. - Próba Smerfa Łasucha – Próba uśmiechu.
Dzieci w grupach stoją naprzeciwko siebie. Każde z nich otrzymuje plasterek z cytryny, który powinno zjeść z promiennym uśmiechem na ustach. Kto tego dokona zostaje nagrodzony oklaskami.
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło...
Dzieci maszerują w grupach gęsiego naśladując kroki prowadzącego szereg i śpiewają. W ten sposób przechodzą do każdej próby. - Próba ,,Czarodziejskiego jabłka” – Próba mądrości.
Dzieci siedzą w kole. W rytm muzyki przekazują sobie jabłko, które krąży z rąk do rąk. Na przerwę w muzyce, to dziecko, które trzyma czarodziejskie jabłko, wykonuje zawarte w nim polecenie.- Wymień 3 postacie z bajki ,,Smerfy”.
- Za pomocą słów i gestów przedstaw postać Marudy ze ,,Smerfów”.
- Co to jest? ,,Stoi w lesie, na kurzej łapce”.
- Wymień imiona dzieci, które znalazły domek z piernika.
- Ilu Krasnoludków mieszkało z Królewną Śnieżką?
- Pokaż, jak porusza się Tygrysek – przyjaciel Kubusia Puchatka?
- Za pomocą słów i gestów przedstaw postać Kaczora Donalda.
- Jak nazywa się najsłynniejszy mały czarodziej?
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło…
- Próba Kopciuszka.
Zadaniem dzieci jest sprawne oddzielenie dużych klocków od małych.
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło… - Próba ,,Bajkowej Pary”.
Dzieci dopasowują tytuły bajek do obrazka z głównymi bohaterami.
o Kubuś Puchatek
o Mała Syrenka
o Dumbo
o Królewna Śnieżka
o Alladyn
o Kopciuszek
o Smerfy
o Zakochany Kundel
o Król Lew
o Shrek• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło…
- Próba Robin Hooda.
Dzieci rzucają piłeczkami do hula – hop i zdobywają punkty. Osoby rzucające do celu oprócz piłeczek, otrzymują również kapelusz z piórkiem.
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło… - Próba Myszki Miki - ,,Kim jestem?”
Z każdej grupy nauczyciel wybiera po 3 dzieci, które chowają się za parawanem z Myszką Miki. Zadaniem grup będzie rozpoznawanie po oczach, nosie i ustach swojego kolegi (koleżanki).
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło… - Próba Pinokia – ,,Prawda czy fałsz?”
Dzieci stoją w rzędzie i trzymają lewą ręką ,,nos”. Nauczyciel czyta pytania. Na ,,prawdę” machają prawą ręką , na fałsz – tupią. Za dobrą odpowiedź ucinany jest kawałek ,,nosa”. Każda grupa otrzymuje osobne pytanie. Zadaniem dzieci jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi.
- Do świetlicy przychodzimy po lekcjach, witamy się z uśmiechem, słowami ,,Dzień dobry!”
- W czasie zabaw biegamy po świetlicy, krzyczymy, piszczymy z radości.
- Na drugie śniadanie przynosimy same słodycze i chipsy.
- Pamiętamy o magicznych słowach: ,,proszę”, ,,przepraszam”,
,,dziękuję”. - Podczas zajęć rozmawiamy głośno z kolegą, koleżanką i przeszkadzamy innym.
- W czasie jedzenia ,,brudzimy” jak świnki.
- Jesteśmy uczynni i pomagamy sobie nawzajem.
- Po skończonej zabawie zostawiamy zabawki na dywanie.
- Zawsze słuchamy poleceń Pani.
- Ślubowanie.
Po przejściu przez wszystkie próby, dzieci składają ślubowanie i zostają pasowane na Świetlika.
Tekst ślubowania
My Świetliki uroczyście ślubujemy:
1) codziennie radośnie się uśmiechać,
2) być miłym i uprzejmym na co dzień,
2) służyć pomocą koleżankom i kolegom,
3) chętnie uczestniczyć w zajęciach świetlicowych,
4) dbać o zabawki i porządek w salach,
5) szanować nauczycieli i kolegów;- Uroczyście oświadczamy, że te oto Świetliki zostały przyjęte do Naszej całej Świetlicowej Gromady.
Nauczycielki wypowiadając te słowa rozrzucają confetti na głowy ,,Nowych” Świetlików.
- Pasowanie, wręczenie aktu ślubowania, wspólna fotografia i wpis do kroniki.
- Słodki poczęstunek.
Agnieszka Gromelska
Renata Żukowska
nauczycielki świetlicy
Szkoły Podstawowej nr 25
z Oddziałami Integracyjnymi
im. H. Ch. Andersena
w Olsztynie