Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.Pasowanie na świetlika
Temat : "Bądź jednym z nas". Pasowanie na Świetlika.
CELE
CEL GŁÓWNY
Integracja zespołu wychowanków świetlicy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Aktywnie uczestniczy we wspólnej zabawie.
- Zna zasady i normy przebywania w świetlicy.
- Podejmuje wspólne decyzje.
- Zna zasady zdrowej rywalizacji.
- Współpracuje z grupą.
METODY
- słowna, zadaniowo – czynnościowe.
FORMY
- grupowa, zespołowa, indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- emblematy, wiersz – rymowanka, jabłko z zadaniami, plasterki cytryny, kartka z pytaniami, 4 kosze z klockami (duże i małe), obrazki z bajkowymi bohaterami, tytuły bajek, parawan z postacią Myszki Miki, koc, 2 kapelusze z piórkiem, gąbczaste piłeczki, 2 hula – hop, 2 papierowe nosy, nożyczki, tekst ślubowania, akty ślubowania, confetti, słodki poczęstunek, aparat fotograficzny, duży ołówek, flamastry, kronika.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Podział dzieci na grupy (według koloru emblematów).
- Uroczyste powitanie dzieci.
Dziś w świetlicy wydarzenie:
przyjmujemy nowe dzieci!
Będzie uroczystość mała,
atrakcyjnie czas nam zleci!
Prowadzący witają dzieci wymieniając te, które:- mają dobry humor,
- lubią niespodzianki;
- często się uśmiechają;
- a, szczególnie bohaterów uroczystości – pierwszoklasistów.
Dzieci, które czują się powitane ,,machają ręką” do prowadzącego.
- Pomysł na własny okrzyk i gest.
Dzieci w grupach ustalają własny okrzyk i gest radości, który będą następnie mogły prezentować po każdej konkurencji. - Próba Smerfa Łasucha – Próba uśmiechu.
Dzieci w grupach stoją naprzeciwko siebie. Każde z nich otrzymuje plasterek z cytryny, który powinno zjeść z promiennym uśmiechem na ustach. Kto tego dokona zostaje nagrodzony oklaskami.
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło...
Dzieci maszerują w grupach gęsiego naśladując kroki prowadzącego szereg i śpiewają. W ten sposób przechodzą do każdej próby. - Próba ,,Czarodziejskiego jabłka” – Próba mądrości.
Dzieci siedzą w kole. W rytm muzyki przekazują sobie jabłko, które krąży z rąk do rąk. Na przerwę w muzyce, to dziecko, które trzyma czarodziejskie jabłko, wykonuje zawarte w nim polecenie.- Wymień 3 postacie z bajki ,,Smerfy”.
- Za pomocą słów i gestów przedstaw postać Marudy ze ,,Smerfów”.
- Co to jest? ,,Stoi w lesie, na kurzej łapce”.
- Wymień imiona dzieci, które znalazły domek z piernika.
- Ilu Krasnoludków mieszkało z Królewną Śnieżką?
- Pokaż, jak porusza się Tygrysek – przyjaciel Kubusia Puchatka?
- Za pomocą słów i gestów przedstaw postać Kaczora Donalda.
- Jak nazywa się najsłynniejszy mały czarodziej?
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło…
- Próba Kopciuszka.
Zadaniem dzieci jest sprawne oddzielenie dużych klocków od małych.
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło… - Próba ,,Bajkowej Pary”.
Dzieci dopasowują tytuły bajek do obrazka z głównymi bohaterami.
o Kubuś Puchatek
o Mała Syrenka
o Dumbo
o Królewna Śnieżka
o Alladyn
o Kopciuszek
o Smerfy
o Zakochany Kundel
o Król Lew
o Shrek• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło…
- Próba Robin Hooda.
Dzieci rzucają piłeczkami do hula – hop i zdobywają punkty. Osoby rzucające do celu oprócz piłeczek, otrzymują również kapelusz z piórkiem.
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło… - Próba Myszki Miki - ,,Kim jestem?”
Z każdej grupy nauczyciel wybiera po 3 dzieci, które chowają się za parawanem z Myszką Miki. Zadaniem grup będzie rozpoznawanie po oczach, nosie i ustach swojego kolegi (koleżanki).
• Przerywnik: ,,Hej ho, hej ho, do świetlicy by się szło… - Próba Pinokia – ,,Prawda czy fałsz?”
Dzieci stoją w rzędzie i trzymają lewą ręką ,,nos”. Nauczyciel czyta pytania. Na ,,prawdę” machają prawą ręką , na fałsz – tupią. Za dobrą odpowiedź ucinany jest kawałek ,,nosa”. Każda grupa otrzymuje osobne pytanie. Zadaniem dzieci jest udzielenie prawidłowej odpowiedzi.
- Do świetlicy przychodzimy po lekcjach, witamy się z uśmiechem, słowami ,,Dzień dobry!”
- W czasie zabaw biegamy po świetlicy, krzyczymy, piszczymy z radości.
- Na drugie śniadanie przynosimy same słodycze i chipsy.
- Pamiętamy o magicznych słowach: ,,proszę”, ,,przepraszam”,
,,dziękuję”. - Podczas zajęć rozmawiamy głośno z kolegą, koleżanką i przeszkadzamy innym.
- W czasie jedzenia ,,brudzimy” jak świnki.
- Jesteśmy uczynni i pomagamy sobie nawzajem.
- Po skończonej zabawie zostawiamy zabawki na dywanie.
- Zawsze słuchamy poleceń Pani.
- Ślubowanie.
Po przejściu przez wszystkie próby, dzieci składają ślubowanie i zostają pasowane na Świetlika.
Tekst ślubowania
My Świetliki uroczyście ślubujemy:
1) codziennie radośnie się uśmiechać,
2) być miłym i uprzejmym na co dzień,
2) służyć pomocą koleżankom i kolegom,
3) chętnie uczestniczyć w zajęciach świetlicowych,
4) dbać o zabawki i porządek w salach,
5) szanować nauczycieli i kolegów;- Uroczyście oświadczamy, że te oto Świetliki zostały przyjęte do Naszej całej Świetlicowej Gromady.
Nauczycielki wypowiadając te słowa rozrzucają confetti na głowy ,,Nowych” Świetlików.
- Pasowanie, wręczenie aktu ślubowania, wspólna fotografia i wpis do kroniki.
- Słodki poczęstunek.
Agnieszka Gromelska
Renata Żukowska
nauczycielki świetlicy
Szkoły Podstawowej nr 25
z Oddziałami Integracyjnymi
im. H. Ch. Andersena
w Olsztynie