Grzeczność na każdy dzień
Temat : Grzeczność na każdy dzień
CELE
CEL GŁÓWNY
Zrozumienie potrzeby postrzegania zasad kulturalnego zachowania się wśród ludzi. Wzbogacanie czynnego słownictwa dziecka. Wdrażanie do wypowiadania się całym zdaniem.
CELE OPERACYJNE
Wychowanek:
1. Umie wymienić sytuacje, kiedy należy użyć zwrotów grzecznościowych: proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia.
2. Potrafi uzasadnić potrzebę używania zwrotów grzecznościowych.
3. Wypowie się w kilku zdaniach na podany temat.
4. Umie obdarzyć szacunkiem siebie i innych.
5. Zna i przestrzega reguł kulturalnego współżycia.
6. Odnosi się z szacunkiem nie tylko do kolegów ale i starszych.
METODY :
- pogadanka z dziećmi, objaśnienia nauczyciela, zajęcia praktyczne, inscenizacja.
FORMY :
- zbiorowa, grupowa, indywidualna.
ŚRODKI:
- treść opowiadania, kartki z notesu.
CZAS TRWANIA:
45 minut
MIEJSCE:
- sala lekcyjna
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. Wprowadzenie
1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Zachęcenie wychowanków do brania aktywnego udziału w zabawach.
II. Realizacja tematu
1.Wprowadzenie do tematu zajęć – przeczytanie wychowankom opowiadania z cyklu „Siedemnaście opowiadań” Bruno Ferrero, pt: „Dobre maniery – Wilkołak i pięć słówek”.
2.Pogadanka z dziećmi na temat przeczytanego opowiadania.
3.Praca w grupach – rozdanie każdej z grup karteczek z zapisaną scenką do odegrania.
Przykładowe scenki:
- Zapytaj się przechodnia o godzinę
- Ustąp osobie starszej miejsca w autobusie
4.Zorganizowanie konkursu na najciekawszą rymowankę na temat grzeczności – praca indywidualna.
5.Prezentacja prac dzieci. Wybranie najciekawszych rymowanek na temat grzeczności. Rozdanie zwycięzcom symbolicznych nagród.
III. Zakończenie
1. Po skończonej zabawie prowadząca dziękuje dzieciom za udział w zajęciach świetlicowych.