Zabawy z Mikołajem
Temat: Zabawy z Mikołajem
CELE:
- wytworzenie pozytywnych relacji między uczestnikami spotkania, atmosfery wzajemnej życzliwości i szacunku;
- budzenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej, ruchowej, werbalnej i plastycznej.
METODY:
- słowna, burza mózgów, praktycznego działania, stymulowania aktywności twórczej.
FORMY:
- indywidualna, grupowa, zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- list od św. Mikołaja w dużej kopercie, puszka z pytaniami na temat św. Mikołaja, kredki, długopisy, gazety, kosze na śmieci, koperta z rozsypaną wyrazową, butelka, czyste kartki papieru, pięknie ozdobione duże pudełko z cukierkami, świąteczne nagrania na płytach CD;
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- List od św. Mikołaja.
Nauczyciel informuje uczniów, iż przed wejściem do sali otrzymał list od św. Mikołaja, który chciałby teraz odczytać.
Załącznik 1
Drogie Dzieci!
Piszę do Was z dalekiej Laponii, u nas zima w pełni. Zbliża się czas obdarowywania prezentami . Wiem, że na mnie czekacie. Jak co roku przygotowuję się do podróży. Renifery i sanie gotowe są już do drogi.
Przygotowałem dla Was mnóstwo wspaniałych prezentów.
Jednak w tym roku postanowiłem postąpić nieco inaczej. Schowałem prezenty, a Wy musicie wykonać pewne zadania, by je otrzymać. Pozdrawiam Was serdecznie.
Św. Mikołaj. - Pytania ,, Co wiemy o Św. Mikołaju?’’
Dzieci siedzą w kręgu i w rytm muzyki przekazują sobie puszkę, w której znajdują się zapisane na kartkach pytania dotyczące tematu dzisiejszych zajęć. Gdy muzyka cichnie, dziecko, w rękach którego zatrzyma się puszka, losuje karteczkę, odczytuje pytanie i odpowiada.
Załącznik 2
• Gdzie mieszka św. Mikołaj? ( w Laponii )
• Kiedy obchodzi imieniny Mikołaj? ( 6 grudnia )
• Jaki kolor jest ulubiony przez Mikołaja? ( czerwony )
• W czym przynosi prezenty św. Mikołaj? ( w worku )
• Jakim pojazdem porusza się św. Mikołaj po świecie? ( saniami )
• Jakie zwierzęta ciągną sanie Mikołaja? ( renifery )
• W jaki sposób podrzuca dzieciom prezenty? ( przez komin )
• Kto pomaga Mikołajowi w przygotowaniach prezentów? ( elfy )
• Skąd wie św. Mikołaj, co dzieci chcą otrzymać od niego? ( dzieci piszą listy )
• Co dostają od św. Mikołaja niegrzeczne dzieci? ( rózgę ) - Mikołajkowa zabawa przy muzyce.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, dzieci wykonują polecenia nauczyciela.
Załącznik 3
tańczymy w dużym kole trzymając się za ramiona,
teraz tańczymy jak wesołe Mikołaje,
jedziemy sankami i machamy ręką do Mikołaja,
chodzimy jak Mikołaj, który niesie ciężki worek,
tańczymy parami jak najładniej aby zobaczył was Mikołaj; - Śnieżne kule.
Nauczyciel poleca dzieciom zrobić kule z gazety i obrzucać się nimi, jak śnieżkami. Następnie uczniowie mają te ,,śnieżne kule” wrzucać do kosza z pewnej odległości. - Złożenie rozzsypanki wyrazowej.
Dzieci siadają w kole. Ich zadaniem jest złożenie rozzsypanki wyrazowej.
Załącznik 4
,,Niebo dzisiaj jest wesołe- gdzie jesteś Święty Mikołaju?” - Zabawa z butelką przy muzyce.
Dzieci stoją w kole. Ich zadaniem jest przekazywać sobie butelkę włożoną między kolana, bez pomocy rąk. Uczniowie tak długo przekazują, aż milknie muzyka. - List do św. Mikołaja.
Nauczyciel prosi aby dzieci przez chwilę zastanowiły się o co poprosiłyby św. Mikołaja. Potem mają to narysować lub napisać.
Wszystkie dzieci na całym świecie piszą do Mikołaja listy. Pomyślcie przez chwilę, o co poprosilibyście Mikołaja, a potem to narysujcie lub napiszcie. - „Prezent od Mikołaja” pożegnanie dzieci prezentem od Mikołaja. Wszyscy siedzą w kole. Na środku tego koła nauczyciel kładzie pięknie zapakowane duże pudełko z cukierkami w środku przewiązane kolorową kokardą z krepy. Zadaniem dzieci jest odpakować prezent. Robią to w takt muzyki. Gdy muzyka milknie przekazują prezent następnej osobie. Na koniec wszyscy częstują się cukierkami.
Zajęcia opracowała i przeprowadziła
Agnieszka Gromelska
Nauczyciel świetlicy
Szkoły Podstawowej nr 25
z Oddziałami Integracyjnymi
im. H. Ch. Andersena
w Olsztynie