Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.Zabawy relaksacyjne
Temat: Zabawy relaksacyjne
Cel główny: - uświadomienie potrzeby ćwiczeń relaksacyjnych
Cele operacyjne: uczeń – wykonuje polecenia nauczyciela;
- prawidłowo oddycha;
- potrafi zrelaksować się;
- potrafi pobudzić wyobraźnię;
Metody: wizualizacji, relaksacyjna, pokazowa, słowna;
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa;
Środki dydaktyczne: karton z ziarnami ryżu, fasoli, grochu, itp., nagranie z muzyka relaksacyjną, karteczki z nazwami zwierząt, 3 kartki koloru czerwonego, zielonego i żółtego, przepaski na oczy;
Przebieg zajęć:
- Dzieci siedzą w kręgu. Nauczycielka przedstawia temat zajęć. Zwraca uwagę, iż podczas ćwiczeń z innymi musimy być ostrożni i delikatni.
- Uczniowie dwójkami lub trójkami z uprzednio zawiązanymi oczami podchodzą do wypełnionego ryżem, ziarnami fasoli lub grochem kartonu i zanurzają tam ręce. Najpierw delikatnie poruszają dłońmi, a następnie wszystkie palce ,,udają się” na poszukiwanie swoich kolegów.
- Dzieci siedzą w kręgu, ręce trzymają na brzuchu. Najpierw nabierają głęboko powietrze do płuc i przepony (aż poczują powiększający się brzuch)i wypuszczają powoli powietrze. Następnie podczas wydychanego powietrza wypowiadają określone głoski, np. ,,piu”, ,,hia”, ,,miu’.
- Uczniowie dobierają się w pary. Jedna osoba masuje po plecach drugą, która w tym czasie siedzi z zamkniętymi oczami. Nauczycielka pokazuje, w jaki sposób masujemy kolegę lub koleżankę, opowiada przy tym dowolna historyjkę – do treści , której można dobrać ruchy. Wychowawczyni zwraca szczególną uwagę dzieci na bezpieczeństwo oraz na to, by masaż sprawiał wyłącznie przyjemność, a nie ból. Następnie jedna osoba z pary kładzie się na plecach, a druga delikatnie przechyla ją na boki, zmienia pozycje rąk i nóg. Po pewnym czasie uczniowie zmieniają się rolami. Na koniec dzieci opowiadają o swoich odczuciach podczas, gdy były masowane.
- Każde dziecko losuje karteczkę z nazwą jednego z trzech zwierząt: świerszcze, żaby, pszczoły. Powstają w ten sposób 3 grypy. Każda ma ustalony rodzaj wypowiedzi: świerszcze: cyk – cyk, żaby: kum – kum, pszczoły: bzy – bzy. Uczniowie chodzą po Sali i na znak nauczycielki wydają dźwięk odpowiadający swojej grupie zwierząt. Znakiem zmieniającym są pokazywane przez wychowawczynię kartki różnego koloru: żółty – pszczoły, zielony – żaby, czerwony – świerszcze.
- Dzieci odnajdują wygodną dla siebie pozycję, tak by nie dotykać innej osoby. Odprężają się i próbują wczuć w odtwarzaną z płyty muzykę. Prowadząca opowiada o plaży, na której jest gorąco, słychać szum drzew i plusk wody, szum odbijających się fal, a także letni, ciepły wiatr.
- Uczniowie wypowiadają się, co najbardziej podobało im się w zajęciach.
Agnieszka Gromelska
Nauczyciel świetlicy
Szkoły Podstawowej nr 25
z Oddziałami Integracyjnymi
w Olsztynie