"Wyspa Wielkanocna" - Dekorowanie wyspy świątecznymi elementami
Temat : "Wyspa Wielkanocna" - Dekorowanie wyspy świątecznymi elementami
CELE
Cele operacyjne: (co może, wie, umie, potrafi.)
- porusza się w rytmie akompaniamentu,
- wykona pracę plastyczną, na określony temat
- zaprezentuje i oceni swoją pracę,
- odszuka przedmioty w przestrzeni za pomocą wskazówek.
Metody: ekspresyjna, słowna, oglądowa, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, praktyczna.
Forma pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- koła dla każdego dziecka. —jedno,
- list od mieszkańców wyspy z poleceniem,
- pocztówki wielkanocne,
- kolorowy papier do wykonania elementów świątecznych (samoprzylepny i zwykły),
- pojemniki do wykonania girland,
- sznurek do jajeczek,
- kaseta z muzyk
- nożyczki,
- klej,
- tamburyno,
- słodycze „skarb”,
- skrzynia,
- kartoniki w trzech kolorach,
- koperty z zadaniami.
Przebieg zajęć
N: działanie nauczyciela
Dz: działanie dzieci
- Zabawa pląs na powitanie „Płynie statek.”
N i Dz. Siadają w kręgu.
Płynie statek z bananami, płynie w dal. Faj duli dajdaj, faj duli daj. A stary marynarz śpiewa tak: Faj duli dajdaj, faj duli daj.
Podaj, podaj mi, podaj mi proszę bananów kosz...(pląs powtarzamy kilkakrotnie uderzając w kolana własne i kolegi lub koleżanki.) - „Zabawa w tratwy”.
Dz. Statek zostaje zatopiony, a dzieci szukają swoich tratw (koła rozłożone na podłodze o jedno mniej).
N: Ustała rytm w jakim dzieci poruszają się po sali (przy pomocy tamburyna).
N i DZ. Nauczyciel przerywa grę, a dzieci szybko znajdują swoje tratwy. To dziecko które zostanie bez tratwy prowadzi dalej zabawę (zabiera 1 koło), dziecko to potem przedostaje się na wyspę (którą wcześniej przygotował nauczyciel). Tam czeka na pozostałych rozbitków (zabawę prowadzą pozostałe dzieci, aż do ostatniego). - „Tajemniczy list”
Dz. Odszukują list na podstawie wskazówek podanych przez nauczyciela.
Tajemniczy list od mieszkańców wyspy:
Prosimy o wykonanie dekoracji naszej wyspy „Wielkanocnej”, ponieważ zbliżają się Święta Wielkanocne.
Mieszkańcy wyspy.
Ps. Po wykonaniu dekoracji, możecie odszukać „skarb według załączonej mapy. - Trzy stanowiska pracy. Losowanie kolorowych kartoników. (koperty z za daniami) Siadanie przy wyznaczonym stole według wylosowanego kartonika. Zadania w grupach:
a) Przyklejanie różnych kształtów wyciętych z pocztówek wielkanocnych na kolorowe jajka.
- wycinanie kształtów,
- przyklejanie.
b) Wykonanie wielkanocnych zajączków z przygotowanych i wyciętych elementów.
- dopasowywanie kształtów,
- przyklejanie.
c) Wykonanie girland z pojemnikami po jajeczkach z niespodzianką.
- ozdabianie ich kolorowym papierem,
- nawlekanie na ozdobne nici, wiązanie supełków z dwóch stron jajeczka. - Dz. Porządkowanie stanowisk pracy. Omówienie prac.
Dekorowanie „wyspy” ozdobami. - Dz. Odszukanie skarbu przez dzieci według mapy wykonanej przez mieszkańców wyspy.
- Powrót samolotem ratowniczym do domu. Zabawa w samolot przy muzyce.
Magdalena Brzozowska
nauczycielka świetlicy
w Szkole Podstawowej nr 25 w Olsztynie