Baranek Wielkanocny, pisanki - symbole Świąt Wielkanocnych
Temat: „Baranek Wielkanocny, pisanki – symbole Świąt Wielkanocnych”
1. GRUPA WIEKOWA : uczniowie klas I – III
2. TEMAT DNIA – „Baranek Wielkanocny, pisanki – symbole Świąt Wielkanocnych” (zajęcia plastyczne rozbite na 2 oddzielne tematy)
3. CELE ZAJĘĆ :
Wiadomości – uczeń powinien :
- znać symbolikę świąt Wielkiej Nocy: jajo jako symbol nowego życia, baranek jako symbol zmartwychwstałego Chrystusa;
- znać sposoby zdobienia pisanek dawniej i dziś oraz „ewolucję” baranka jako symbolu świąt.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :
- odpowiedzieć na pytania o święta Wielkiej Nocy właściwie interpretując wskazane przez nauczyciela symbole (baranek i jajko).
Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :
- wykonać prace plastyczne: „Baranek wielkanocny” oraz „Pisanka”.
Rozumie wiadomości :
- rozumie symboliczne znaczenie pewnych przedmiotów i elementów związanych ze świętami Wielkiej Nocy.
Wychowawcze :
- zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
- zaakcentowanie znaczenia świąt Wielkiej Nocy oraz związanych z nimi symbolicznych elementów,
- kultywowanie tradycji polskich poprzez przedstawianie dawniejszych zwyczajów oraz tradycyjnych sposobów zdobienia pisanek oraz wykonywania figurek baranka wielkanocnego,
- dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych ,
- kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
- wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
- wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
- wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.
4. METODY PRACY :
słowna
- rozmowa z dziećmi,
- swobodne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Jakie zwierzęta i przedmioty związane są ze świętami Wielkiej Nocy? Dlaczego właśnie takie i co one oznaczają?”,
- swobodne wypowiedzi dzieci na powyższy temat,
- wyjaśnienie symboliki baranka i jajka jako elementów symboliki świąt Wielkiej Nocy,
- opowiadanie o dawnych zwyczajach zdobienia jaj na Wielkanoc oraz o tym, jak kiedyś wyglądał baranek wielkanocny, a jak wygląda dziś.
praktyczna
- wykonywanie prac plastycznych „Baranek” i „Pisanka”.
oglądowa
- oglądanie zdjęć różnorodnie ozdobionych jaj wielkanocnych,
- podziwianie różnorodnych sposobów wykonania prac plastycznych przez dzieci.
5. FORMY PRACY :
zbiorowa
- odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- określanie znaczenia symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia: baranka i jajka,
- oglądanie fotografii pisanek.
indywidualna
- wymyślanie koncepcji wykonania prac plastycznych oraz rodzaju wykorzystanych materiałów,
- wykonanie prac plastycznych.
6. POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
- zdjęcia i obrazki przedstawiające różnorodnie ozdobione pisanki,
- gotowy kształt jajka, bibuła, wycinanki, koronki, ozdobne dziurkacze oraz wycięte nimi kształty – kwiatki, zwierzątka, bibuła, klej,
- gotowy kształt baranka, włóczka, klej, głowa baranka do doklejenia.
7. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przebieg zajęć | Edukacja | Uwagi |
1. Powitanie dzieci. | Polonistyczna
Społeczna
|
|
Opracowała:
Marta Turska - Grochocka