Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla nauczycieli

Pomysly na zajecia

Zostań redaktorem Portalu
Jeśli piszesz wartościowe artykuły, scenariusze zajęć, chcesz wypromować samego siebie...

kliknij tutaj!  

Artykuły do przedruku




Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego

- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.

nauczycieli Wielkanocne zwyczaje

Temat: Wielkanocne zwyczaje

CELE
 
CEL GŁÓWNY
Zabawy mające na celu utrwalenie wiadomości dotyczących Świąt Wielkanocnych.

CELE OPERACYJNE
Wychowanek:
1. Zna zwyczaje i symbole wielkanocne.
2. Prawidłowo wskaże symbole wielkanocne, które powinny znaleźć się w koszyczku wielkanocnym.
3. Umie dodawać i odejmować w zakresie 20.
4. Potrafi rozwiązać krzyżówkę.
6. Dba o porządek w miejscu pracy.
7. Swobodnie i spontanicznie wypowiada się na dany temat.
8.  Potrafi skupić się na wykonywanej pracy i doprowadzić ją do końca,
9.  Umie współdziałać w grupie.
     
METODY :
- pogadanka z dziećmi, objaśnienia nauczyciela, praca z tekstem, pokaz, gry i zabawy dydaktyczne.

FORMY :
- zbiorowa, grupowa, indywidualna.

ŚRODKI:
- krzyżówki, treść zagadek, rozsypanki sylabowo – wyrazowe, koszyczek i symbole wielkanocne, drewniane jajka, łyżki, kartki z bloku, kredki pastelowe, klej, nożyczki.

CZAS TRWANIA:
60 minut

MIEJSCE:
- sala lekcyjna


PRZEBIEG ZAJĘĆ:


I. Wprowadzenie

1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Zachęcenie wychowanków do brania aktywnego udziału w zabawach.


II. Realizacja tematu

1. Wyjaśnienie uczniom zadania, którego rozwiązanie będzie stanowić temat zajęć. W grupach, uczniowie rozwiązują zadania matematyczne (sumy i różnice), przy każdym z nich znajdują się sylaby tworzące wyrazy. Zadaniem uczniów jest ułożenie wyników od najmniejszego do największego, sylaby utworzą wyrazy tworzące temat zajęć – „Wielkanocne zwyczaje”.
2. Krótka pogadanka, dotycząca zwyczajów Świąt Wielkanocnych.
3. Koszyczek Wielkanocny – dzieci wybierają spośród różnych wyrazów te, które znajdują się w koszyku wielkanocnym, a następnie prowadząca objaśnia znaczenie poszczególnych symboli wielkanocnych
4. Rozdanie krzyżówek, rozwiązanie ich w grupach.
5. Zawody sportowe – wyścig z pisanką. W tych grupach dzieci otrzymują łyżkę z drewnianą pisanką, z którą należy przejść lub przebiec wyznaczony odcinek tam i z powrotem i przekazać następnemu dziecku. Wygrywa grupa, która wykona to pierwsza. Zwycięzcy otrzymują w nagrodę gratulacje w postaci okrzyków : hip – hip – hura lub innych zaproponowanych przez uczestników.
6. Zajęcia plastyczne – wykonanie kartki świątecznej.
7. Podsumowanie zajęć - rozwiązywanie przez dzieci zagadek, związanych ze Świętem Wielkanocy.

III. Zakończenie
1. Porządkowanie swoich stanowisk pracy po zakończonych zajęciach.
2. Pożegnanie dzieci.


ZAŁĄCZNIKI

1. Rozsypanka sylabowo – zdaniowa.

3 + 7 = ZWY
5 + 9 = JE
12 – 8 = KA
6+ 6 = CZA
8 – 6 = WIEL
11 – 5 = NOC
13 – 5 = NE


2.Krzyżówka

W puste pola krzyżówki wpisz symbole związane z Wielkanocą.

krzyzowka2.JPG

3. Symbole i nie – symbole wielkanocne.
    BARANEK     SÓL      CHRZAN      JAJKA    WĘDLINY    CHLEB
    KARP    JABŁKA  OPŁATEK     KURA     SER    ORZECHY      MIGDAŁY CIASTO     GRZYBY      PIERNIKI

Baranek - najbardziej znamienny symbol świąt wielkanocnych — wśród chrześcijan uosabia zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią. Najczęściej baranek występuje z chorągiewką, podobnie jak sylwetka Zmartwychwstałego Chrystusa ze sztandarem, symbolem zwycięstwa i tryumfu.

Chleb we wszystkich kulturach ludzkości był i jest pokarmem podstawowym, niezbędnym do życia. Gwarantował dobrobyt i pomyślność. Wśród chrześcijan zawsze był symbolem nad symbolami - przedstawia bowiem Ciało Chrystusa.

Jajko jest dowodem odradzającego się życia, symbolem zwycięstwa nad śmiercią. Tę symbolikę rozpowszechnili w Polsce niemieccy zakonnicy. Wywodzi się ona z dawnego zakazu spożywania jaj podczas Wielkiego Postu. Jajka na stół powracały ponownie w Wielkanoc.

Sól to minerał życiodajny, dawniej posiadający moc odstraszania wszelkiego zła. Bez soli nie ma życia.

Wędlina zapewnia zdrowie i płodność, a także dostatek, bo przecież nie każdy mógł sobie pozwolić na ten szczególny pokarm.

Ser jest symbolem zawartej przyjaźni między człowiekiem a siłami przyrody, a przede wszystkim stanowi gwarancję rozwoju stada zwierząt domowych. Ser jest bowiem produktem mlecznym pochodzącym od krów, owiec i kóz.

Chrzan zawsze był starym ludowym znamieniem wszelkiej siły i fizycznej krzepy.

Ciasto do koszyka ze święconką weszło ostatnie, jako symbol umiejętności i doskonałości - zapewne głównie jako popis domowych gospodyń. Ciasto reprezentowane było głównie przez wielkanocne baby.

4. Zagadki.

1. Malowane, kraszone, ozdabiają święcone. (pisanki)
2. Jak się nazywa skorupka od jajek co na Wielkanoc się przydaje?
    (wydmuszka)
3. Nie miauczą, lecz kwitną, białe albo szare. Znajdziesz je na wierzbie, gdy się kończy marzec.( bazie)
4. Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem, a i grzyby przyniesie z lasu. (koszyk)
5. Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą.(kurczątka)
6. Nie ma nóg, tylko „skoki”, nie ma oczu tylko „trzeszcze”, śpi w kotlinie niegłębokiej, kocha lasy i pól przestrzeń. (zajączek)
7. Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze. (obrus)
8. Jak się nazywa wróbli śpiewanie? Każdy odpowie to jest……(ćwierkania)
9. Jak nazywa się ta pora roku, która spotyka się z zimą w marcu? (wiosna)
10. Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne kolorowe, zrobione z żywych gałązek wierzby, bazi, bukszpanu, lub sztucznych kwiatów. (palma)
11. Wysyłamy je tym, z którymi nie możemy być w święta razem, a których darzymy szczególną miłością i sympatią, życząc zdrowych, pogodnych świąt. (kartki)
12. Może być migdałowa, luksusowa, lukrowana, z rodzynkami, a każda zapachem kusi. (baba)


Bibliografia:
www.wielkanoc.opoka.org.pl
J. Stec: Zagadki dla najmłodszych. Kielecka Oficyna Wydawnicza, Kielce 1999.



Ciekawe produkty

Podobne tematy


Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone