Witamy w świetlicy
Temat: Witamy w świetlicy
CELE WYCHOWAWCZE:
- Integrowanie społeczności uczniowskiej uczęszczającej do świetlicy szkolnej.
- Kształtowanie pozytywnego stosunku do środowiska szkolnego.
METODY:
- zabawa
- metoda niedokończonych zdań
- prace plastyczne
POMOCE I MATERIAŁY:
- piłka lub maskotka
- papier rysunkowy, farby, pędzelki, kredki, papier kolorowy
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Zabawa w kręgu „Poznajemy swoje imiona”.
Siadamy w kręgu. Osoba prowadząca ma w ręku piłkę lu maskotkę i rzuca do ucznia mówiąc: „ Mam na imię pani... rzucam piłkę (maskotkę)do.....”. - Niedokończone zdania
Siedząc nadal w kręgu rozpoczynamy zdania na temat szkoły, świetlicy i prosimy wszystkich o dokończenie rozpoczętych wypowiedzi
- Moja szkoła jest.............
- W szkole wszyscy powinni..............
- Najbardziej lubię.............................
- Nauczyciel powinien być.............
- W świetlicy chciałabym aby............
- Lubię gdy w świetlicy...............
- Nasza pani.................
- W klasie najbardziej lubię..........
- Boję się............................
- Cieszę się, że......................... - Praca plastyczna: „Te osoby spotkamy w szkole”
Dzieci siadają przy stolikach na których znajdują się kredki, farby, papier kolorowy. Poproszeni są o wykonanie prac na wcześniej podany temat. Każdy artysta opowiada, kogo narysował. - Regulamin świetlicy
Zapoznajemy dzieci z regulaminem świetlicy pytając czy wszystko zrozumiało i podpisując kontrakt między wychowawcą a „świetliczaninem”.
Uczeń ma prawo do:
- uczestnictwa we wszystkich zabawach, zajęciach i imprezach
- rozwijania własnych zainteresowań, talentów i uzdolnień
- życzliwego traktowania
- swobody w wyrażaniu myśli i zdania
- uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce
- korzystania z pomieszczeń świetlicowych, gier, zabawek, puzzli, materiałów plastycznych.
Uczeń ma obowiązek:
dbać o ład i porządek
wypełniać polecenia wychowawcy świetlicy i innych pracowników szkoły
informować każdorazowo wychowawcę o wyjściu ze świetlicy
mówić natychmiast o wszystkich wypadkach i złym samopoczuciu
aktywnie uczestniczyć w zajęciach
zachować się kulturalnie w świetlicy i w stołówce szkolnej - Zabawa ruchowa: „Zapraszam wszystkich”
Siadamy w kręgu lecz osoba prowadząca nie ma dla siebie miejsca, dlatego stoi w środku. Wypowiada formułkę: „Zapraszam wszystkich, którzy.....” wymieniając jakąś cechę wspólną kilku lub wszystkich osób. Dotyczyć to może cech charakteru, ubrania, zainteresowań itp. Osoby wywołane zmieniają się miejscami, również ta osoba, która stoi w środku (nawet jeśli to określenie nie odnosi się do niej). Osoba, która nie zdążyła zająć miejsca wypowiada formułkę. Zwracamy uwagę, aby nie powtarzały się określenia.
AUTOR: MAGDALENA BARDOŃSDKA