Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla nauczycieli

Pomysly na zajecia

Zostań redaktorem Portalu
Jeśli piszesz wartościowe artykuły, scenariusze zajęć, chcesz wypromować samego siebie...

kliknij tutaj!  

Artykuły do przedruku




Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego

- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.

nauczycieli Wiosna w lesie

Temat: Wiosna w lesie


METODY: słowna, wzrokowa, praktycznego działania
CZAS TRWANIA: 45 minut
CELE:

  • doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia poprzez usprawnianie narządów artykulacyjnych
  • usprawnianie prawidłowego toru oddechowego z wydłużoną fazą wydechu
  • wzbogacanie słownika biernego i czynnego oraz rozwijanie wiedzy na   temat lasu
  • rozwijanie percepcji słuchowej

POMOCE:

  • koszyczek, listki, kwiatki, orzechy, kulki z waty
  • gra planszowa
  • kostka do gry i 2 pionki
  • 12 obrazków
  • kredki lub mazaki
  • kolorowanka (dla każdego z dzieci)

PRZEBIEG:

    Część pierwsza

  1. Przywitanie się z dziećmi.
  2. Swobodna rozmowa na temat lasu, jego wyglądu, mieszkańców i przeznaczenia. Prowadzący zwraca uwagę, aby dzieci mówiły pełnymi zdaniami.

    Część druga

  1. „Gdzie jest wiosna?” – gimnastyka narządów mowy

    Prowadzący opowiada dzieciom o Buzi, która wybrała się na wiosenny spacer po lesie. Poleca, aby we wskazanym momencie wykonały określone czynności.

    „Do lasu zawitała wiosna. Słychać śpiew ptaków (dzieci naśladują ptaki, które znają np. bociana, skowronka, jaskółkę). Buzia wybrała się więc do lasu na wiosenny spacer. Jechała na koniku (dzieci kląskają). Pod krzaczkiem z lewej strony (odwracają głowy w lewo) zobaczyła myszkę („pi-pi-pi”). Zatrzymała się na leśnej polanie („prrr!”). Zsiadła z konia (podskok) i rozejrzała się wokoło (dzieci robią obrót wokół własnej osi, a następnie oblizują wargi ruchem okrężnym). Wiał delikatny wiatr („szszsz”). Świeci słońce, jest ciepło i przyjemnie (dzieci przeciągają się, a następnie uśmiechają się, rozchylając wargi). Na skraju polany zakwitły konwalie. Pachniało wiosną (wykonują wdech noskami, przez chwile zatrzymują powietrze i powoli wydychają powietrze ustami). Po gałęzi drzewa przebiegła ruda wiewiórka (dzieci tupią, mówiąc „tup, tup”). Z prawej strony (odwracają głowy w prawo) coś zaszeleściło w trawie. To obudził się mały jeż (dzieci ziewają). Za Buzią (oglądają się za siebie) przebiegł szybko zajączek (dzieci wciągają policzki do jamy ustnej). Nagle usłyszała szczekanie złego psa („hau-hau!” i naśladują złego psa unosząc górne wargi i wyszczerzając zęby). Nagle piesek zmęczył się (język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami) i pobiegł dalej. Buzia wysłała za nim kilka całusów (wargi ściągnięte, wywinięte do przodu) i odjechała na koniku (kląskanie).

    Dzięki naśladowaniu odgłosów zwierząt dzieci ćwiczą wargi i policzki, język, żuchwę, podniebienie miękkie oraz prawidłowy tor oddechowy.

  2. „Cztery pory roku” – zabawa słuchowo-ruchowa
    Prowadzący wypowiada zdania. Wcześniej uzgadnia z dziećmi, że kiedy usłyszą w zdaniu informacje związane z wiosną, to powyjmują z koszyczka listki, z latem-kwiaty, z jesienią-orzechy, z zimą-kulki z waty imitujące śnieg. Następnie każde z dzieci obróci się wokół własnej osi i wrzuci rekwizyty z powrotem do koszyczka.
      Na łące zakwitły krokusy i przebiśniegi.
      Na plaży dzieci budują zamki z piasku.
      Z drzew spadają żółte i czerwone liście.
      Dzieci zjeżdżają z górki na sankach.
      Na drzewach pojawiły się zielone pączki.
      Mocno świeci słońce, jest upał.
      Pod drzewami leżą szyszki i kasztany.
      Mróz maluje rysunki na szybach.
  3. „Pachnące kwiaty” – zabawa oddechowa
    Dziecko wybiera z koszyczka po jednym kwiatku i po jednej kulce z waty, kładzie na otwartej dłoni i zdmuchuje.
    Ćwiczenia oddechowe usprawniają układ oddechowy, wpływają na płynność w mówieniu, zwiększają pojemność płuc, kształtują ruchy przepony, uczą ekonomicznej gospodarki powietrzem w czasie mówienia.
  4. „Minki”- gra planszowa
    Prowadzący gra z dziećmi w grę planszową „Minki”. Każde z dzieci przesuwa swój pionek do przodu o tyle pól, ile oczek wyrzuciła kostka. Następnie naśladuje minkę narysowaną tam, gdzie zatrzymał się pionek. Kto pierwszy dotrze do mety, zdobywa oklaski.
  5. „Badylki-motylki” – tworzenie rymów
    Prowadzący odnosi się do wiedzy dziecka o lesie. Rozkłada obrazki przedstawiające elementy lasu. Zaczyna zdanie, a dziecko je kończy wybierając przy tym właściwą ilustrację.
     Tu są badylki -  w lesie są...(motylki)
     Na łące pasie się krowa – a w lesie mieszka...(sowa)
     Po stawie pływają łabędzie – w lesie są...(żołędzie)
     Przy ścieżce stoi ławka – a w lesie rośnie...(trawka)
     W oknie są szyby – w lesie rosną...(grzyby)
     Ser jedzą myszki – w lesie leżą...(szyszki)
  6. „Echo – zagadka” – ćwiczenia orientacji przestrzennej
    Prowadzący opowiada wierszyk-zagadkę, a dzieci powtarzają. Na koniec odgadują, o jakim zwierzątku leśnym jest wierszyk i kolorują obrazek wg instrukcji (pola zaznaczone kółkiem-na żółto, krzyżykiem-brązowo, kreską-niebiesko). Dorysowują jabłko przed jeżem, słońce nad jeżem, trawę pod jeżem a kwiatek za jeżem.
    „Krótkie nóżki, długi ryjek
    Nosi igły, choć nie szyje
    Szybko biegnie po swój łup
    Głośno tupiąc tup, tup, tup
    Je dżdżownice i chrabąszcze
    Zamieszkuje leśne gąszcze
    Gdy zimowe idą dni
    W suchych liściach smacznie śpi”

Prowadzący dziękuje dzieciom za wspólną naukę i zabawę.

Źródła:

  1. Tworząc opowieść z p.1 (Gdzie jest wiosna?) inspirowałam się poradnikiem: Falana-Kozłowska J. "Praca nad kinestezją artykulacyjną" PWD APEX.
  2. Tworząc p.4 (Minki) wykorzystałam stworzoną (wykonaną) przez siebie grę planszową, będącą rozszerzeniem (o dodatkowe minki) gry ze strony: blog.mimowa.pl (ta oryginalna oczywiście również doskonale się nadaje).
  3. W p.7 wykorzystałam wiersz z książeczki: Kaszyńska B. "Zagadki leśne" Zarząd Zieleni Miejskiej w Łodzi.

      Autor: Sylwia Szczepanik-Pietrzak

 



Ciekawe produkty

Podobne tematy


Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone