Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla nauczycieli

Pomysly na zajecia

Zostań redaktorem Portalu
Jeśli piszesz wartościowe artykuły, scenariusze zajęć, chcesz wypromować samego siebie...

kliknij tutaj!  

Artykuły do przedruku




Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego

- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.

nauczycieli Na pomoc Neptunowi

Temat: "Na pomoc Neptunowi" -
scenariusz zabaw i zajęć w gabinecie polisensorycznym



GRUPA: zróżnicowana wiekowo

METODY:

  • podające
  • aktywizujące
  • problemowe
  • praktyczne

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • bilety na wybrane środki transportu wodnego,
  • durze ilustracje środków transportu wodnego: tratwa, barka, żaglówka, kuter,
  • napisy: tratwa, barka, żaglówka, kuter,
  • kamizelki ratunkowe wykonane z gazety,
  • atrapa latarni morskiej,
  • durze sylwety ludzi z nad morza: marynarz, nurek, ratownik, rybak, turysta,
  • rekwizyty dla ludzi morza: marynarz – czapka, nurek – płetwy, maska, ratownik – koło ratunkowe, czapka, rybak sieci, turysta okulary słoneczne, wiaderko, łopatka.
  • butelka z listem od Neptuna,
  • słomki dla każdego dziecka,
  • morski piasek (trzy duże piaskownice)
  • wanna z wodą,
  • „podwodne skarby”: muszle różnej wielkości, kamienie, patyki,
  • klucze,
  • trójząb,
  • worki na śmieci,
  • rekwizyty zanieczyszczające morskie dno np: puszki, plastikowe butelki, papierki, opakowania po jogurtach, kalosz, pudełka.

ARANŻACJA:

  • Schody ewakuacyjne zostały przyozdobione błękitnymi workami foliowymi w ten sposób wykonano rzekę Wisłę w której umieszczono ryby wcześniej wykonane przez dzieci różnymi technikami plastycznymi.
  • Na rzece umieszczono ilustracje środków transportu wodnego: tratwa, barka, żaglówka, kuter.
  • Na samej gurze gdzie kończą się schody  umieszczono latarnię morską.
  • Po przejściu latarni morskiej dzieci wchodzą do górnego korytarza z którego wykonano plażę.
  • Natomiast pomieszczenie kucharskie „obierak” w którym znajduje się wanna wykorzystano do  imitacji morskiej głębiny.

 

Nazwa i rodzaj zabawy (zadania) 

Zadania dla nauczyciela 

Oczekiwania w stosunku do dzieci
Cele operacyjne 

Uwagi 

Spływ Wisłą do Bałtyku
– improwizacja ruchowa,
zabawa dźwiękonaśladowcza „Wodne środki transportu”

  • zaproszenie  dzieci  na  wycieczkę  nad morze
  • uzyskanie od dzieci nazw: Wisła, Bałtyk
  • zaprezentowanie dzieciom    napisów - biletów   na   wybrane   środki transportu wodnego
  • przeprowadzenie zabawy - czuwanie nad poprawnością artykułowania dźwięków
    i łączenie napisów z obrazkiem
  • zakończenie zabawy w miejscu dotarcia do latarni morskiej
  • zna nazwy: Wisła i Bałtyk
  • rozpoznaje   środki   transportu  wodnego, odczytuje napisy: tratwa, barka, żaglówka, kuter
  • usprawnia     aparat     mowy  poprzez artykułowanie zgłosek: plusk, buch, szu, ter
  • wie, jaką rolę pełni latarnia morska
  • Dzieci zakładają „kamizelki" - element bezpieczeństwa      na wodzie

Ludzie   znad   morza   -kojarzenie       elementów, przyporządkowywanie rekwizytów rozpoznanym postaciom,      analiza    
i synteza wzrokowa

  • zainicjowanie sytuacji zachęcającej dzieci do   rozpoznania   postaci   i   dopasowania rekwizytów
  • wzbudzenie zainteresowania trójzębem -nawiązanie do spotkania z Neptunem
  • rozpoznaje i nazywa ludzi znad morza: nurek, marynarz, rybak, turysta - letnik
  • dopasowuje rekwizyty do postaci
  • Nauczycielka odkłada na bok trójząb do ponownego wykorzystania w punkcie 10

List od Neptuna

  • stworzenie  atmosfery  oczekiwania  na Neptuna  (zdziwienie,  zniecierpliwienie jego nieobecnością)
  • zainteresowanie dzieci wystającą z piasku butelką
  • odczytanie listu od Neptuna (załącznik nr 1)
  • zachęcenie dzieci do pomocy, rozbudzenie świadomości         dzieci      w         kwestii zanieczyszczania przez ludzi środowiska morskiego     i     wynikających     z     tego konsekwencji
  • utrwala   informację   dotyczącą  sposobu komunikowania się rozbitków ze światem - poczta butelkowa
  • wykazuje inicjatywę pomocy Neptunowi
  • Podkład muzyczny w tle „Odgłosy morza” – wykorzystanie fragmentów utworu La Mer (Morze)
    C. Debussy

Zanurzamy się w morską otchłań - doświadczenie, zabawa oddechowa

  • przeprowadzenie ćwiczenia oddechowego
  • uzyskanie informacji od dzieci nt. sposobu oddychania przez ludzi i niezbędnego do tego tlenu
  • wprowadzenie dzieci w odpowiedni nastrój (zachwyt, uniesienie) w momencie  „zanurzenia się” w otchłań (przechodzenia przez folię)
  • sprawnie oddycha przez słomkę stosując zasadę: nos - wdech, usta – wydech
  • obserwuje bąbelki powstające w wodzie
  • wie, że człowiekowi do życia potrzebny jest tlen

 

Morskie dno – swobodna obserwacja  i samodzielne doświadczanie

  • dyskretne kierowanie obserwacją dz. umożliwienie swobodnej obserwacji
  • wprowadzenie dzieci w nastrój zainteresowania,  zaciekawienia, „odczucia” morskiej atmosfery: cisza, płynność ruchów
  • rozpoznaje poznane elementy środowiska wodnego
  • dopasowuje swoje zachowanie do odczuwanych emocji – dba o ciszę spokój ruchów
  • rozumie, że jest tylko gościem
    w środowisku wodnym
  • Podkład muzyczny w tle „Odgłosy morza” – wykorzystanie fragmentów utworu La Mer (Morze)
    C. Debussy

Oczyszczamy morskie dno – analiza sytuacji, podjęcie decyzji

  • stworzenie sytuacji do samodzielnego analizowania sytuacji i wnioskowania oraz podjęcia decyzji przez dzieci
  • zachęcenie do oczyszczania dna morskiego
  • dostarczenie worków na śmieci
  • chwalenie poczynań dzieci
  • zauważa zbędne elementy
    w środowisku i usuwa je
  • rozumie zagrożenie, jakie niesie ich pozostawienie
  • bez lęku obcuje z wodą

 

Co kryje morskie dno – rozpoznawanie przez dotyk, utrwalenie stosunków ilościowych

  • inspirowanie zabawy
  • określenie liczby przedmiotów do wyszukania
  • wzbudzenie u dzieci zainteresowania kluczami
  • rozpoznaje w piasku przez dotyk: kamień, patyk, muszlę
  • gromadzi określoną liczbę eksponatów
  • rozumie, że może zabrać z dna tylko niewielką ilość bogactw naturalnych
  • wskazuje na klucze jako zbędny element środowiska
  • wymyśla historie dotyczące pochodzenia kluczy
  • Wykorzystanie terapii piaskowej
  • Nauczyciel gromadzi skarby zebrane przez dzieci – pamiątki
    z wycieczki

 

Morska woda - doświadczenie

  • zainteresowanie dzieci czystością wody
  • zachęcenie do dostarczenia właściwej wody
  • zainicjowanie doświadczenia
  • rozumie, że czystość wody ma istotne znaczenie dla żyjących w niej roślin
    i zwierząt
  • rozpoznaje wodę morską – słoną
    i słodką
  • Dziecko nalewa słoną wodę do wanny

Syreni śpiew – ćwiczenia słuchowe

  • zachęcenie dz. do wskazania Neptunowi drogi do domu
  • zaprezentowanie kompasu i fragmentów melodii „Syreni śpiew” odpowiadających czterem kierunkom świata
  • instruowanie, że wybór odpowiedniej muzyki jest wskazaniem Neptunowi prawdziwej drogi -   stworzenie   nastroju   oczekiwania   na Neptuna
  • zapamiętuje fragmenty melodii i łączy je z kierunkiem wskazanym przez kompas
  • rozpoznaje melodię morza i wybiera ją jako wskazówkę dla Neptuna
  • wie, do czego służy kompas
  • Gabriel Faure – Sici lienne
    g-mpoll op 78 (transkrypcja na flet)
  • Podkład muzyczny w tle „Odgłosy morza” – wykorzystanie fragmentów utworu La Mer (Morze)
    C. Debussy

Spotkanie z Neptunem

  • uświadomienie   dzieciom   uroczystego sposobu powitania władcy mórz
  • przypomnienie o trójzębie - zagubionym rekwizycie, wręczenie go
  • wychwalenie dzieci przed Neptunem
  • rozpoznaje Neptuna
  • cieszy się ze spotkania
  • dostrzega    brak    trójzębu    -  kojarzy wcześniejsze znalezisko

NEPTUN

  •  wygłasza mowę powitalną,    zachwyca się działalnością dzieci, okazuje swoją wdzięczność
  • ubolewa nad zagubieniem trójzębu

Pasowanie    na    Rycerzy Neptuna

  • czuwanie nad zachowaniem właściwej powagi sytuacji
  • odczuwa dumę z otrzymanego tytułu

NEPTUN

  • pasuje dz. na Rycerza         Neptuna poprzez dotknięcie ramienia    dziecka    i wygłoszenie    zwrotu: Pasuję cię na rycerza Neptuna.            Bądź dzielny   i   odważny. Kochaj morze, rośliny   i   wszystkie stworzenia zamieszkujące morskie otchłanie.

Tajemnicza skrzynia

  • skłonienie dzieci do skojarzenia skrzynki ze znalezionymi kluczami - zachęcenie do pożegnania Neptuna

 

  • kojarzy skrzynię ze znalezionymi w piasku kluczami - dopasowuje klucze do zamka - cieszy się z odkrytego skarbu

NEPTUN

  • przed pożegnaniem przypomina   sobie   o znalezionej     skrzyni, do    której    nie    ma klucza - wspólnie z dziećmi cieszy się ze skarbu i oddaje go dzieciom
  • żegna dzieci

Powrót do domu

 

 

  • Zjazd na materacu

 

         Podczas działań edukacyjnych dzieci miały możliwość odbierania różnymi kanałami zmysłowymi, występujących w materiale dydaktycznym elementów wzrokowych, słuchowych i kinestetyczno-dotykowych oraz motorycznych. Wielosensoryczne  przekazanie wiedzy dało dziecku możliwości odbioru informacji we właściwy sobie sposób - kanałem dominującym, jednocześnie proces skutecznego zapamiętywania wspomagany był również odbiorem przez słabsze kanały percepcji i one również były stymulowane - wzmacniane.
Gabinet został udostępniony dzieciom i nauczycielom z innych placówek oraz rodzicom z naszego przedszkola podczas festynu rodzinnego. 
Sposób prezentacji zdobytej wiedzy i umiejętności był powodem dumy zarówno dzieci jak i ich rodziców, a co najważniejsze okazją do świetnej  zabawy.
Opracowała: mgr Natalia Szymańska nauczyciel Przedszkola nr 19 z Oddziałami Integracyjnymi w Elblągu

 

załącznik nr 1
DROGIE DZIECIAKI,
MIŁE PRZEDSZKOLAKI 

FAKT WYDARZYŁSIĘ TAKI…
ŻE ZAMIAST WITAĆ WAS U WRÓT KRÓLESTWA MEGO,
UCIEKAM STĄD, PORZUCAM BAŁTYK, JUŻ DOSYĆ MAM TEGO,
ŻE LUDZIE PODWODNY ŚWIAT WCIĄŻ ZANIECZYSZCZAJĄ,
NISZCZYĆ, PSUĆ I OKRADAĆ NA CHWILĘ NIE PRZESTAJĄ.
POD WODĄ I NA WODZIE ŚMIECI – NIE DZIWCIE SIĘ DZIECI.
STARZY I MLODZI STALE COŚ RZUCAJĄ DO WODY,
A BIEDNE RYBY I MAŁŻE TRACĄ, SWOJE DOMY.
JEŚLI KTOŚ MORSKIEJ ODCHŁANI OCZYŚCIĆ NIE POMOŻE,
TO WKRÓTCE SKOŃCZĄ SIĘ WAKACJI NAD BAŁTYCKIM MORZEM.
NIE BĘDZIE JUŻ ZABAW W WODZIE I NA PLAŻY,
A O SMACZNEJ FLONDERCE TYLKO SOBIE POMARZYSZ.
ODPŁYWAM W DAL, BYĆ MOŻE ZNAJDĘ KOGOŚ,
KTO KRÓLOWI MORSKICH GŁĘBIN ZECHCE OKAZAĆ POMOC.
POWRÓCE WTEDY NAD BAŁTYK, TAKĄ MAM NADZIEJĘ
DO ZOBACZENIA, ŻEGNAM WAS, MALI PRZYJACIELE.
                               KRÓL MORSKICH GŁĘBIN - NEPTUN

Opracowała: 
Natalia SZYMAŃSKA



Ciekawe produkty

Podobne tematy


Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone