Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla nauczycieli

Pomysly na zajecia

Zostań redaktorem Portalu
Jeśli piszesz wartościowe artykuły, scenariusze zajęć, chcesz wypromować samego siebie...

kliknij tutaj!  

Artykuły do przedruku




nauczycieli Las jesienią

 Temat: „Las jesienią”

CELE:

CELE OGÓLNE:

  • budzenie zaciekawienia otaczającym światem;

  • wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym, dostrzeganie jej piękna, wdrażanie do zachowania czystości w naszym otoczeniu;

  • przypomnienie i utrwalenie wiadomości o jesieni;

  • doskonalenie umiejętności niezbędnych do nauki czytania, takich jak: spostrzeganie, porównywanie, analiza i synteza słuchowa, samodzielne myślenie;

  • utrwalenie litery „l”.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:

  • aktywnie włącza się do zajęć;

  • wypowiada się poprawnie i wyraziście;

  • wie , jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią;

  • zna zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla jesieni;

  • potrafi improwizować ruchem słyszany tekst;

  • opisze słowami jak należy zachować się w lesie;

  • ćwiczy mięśnie narządów mowy na głosce "sz", zgłoskach "szy", "szu", "wiu", "kap", "ciur", "chlap",

  • dokonuje syntezy i analizy sylabowej i fonemowej wyrazów;

  • rozróżni i nazwie wybrane grzyby: borowik, kurka, muchomor, segreguje je na jadalne i trujące;

  • czyta globalnie napisy: borowik, kurka, uwaga;

  • przyporządkuje je do odpowiedniego obrazka;

  • wytłumaczy dlaczego nie można jeść wszystkich grzybów;

  • wycina, zagina i łączy papier klejem;

  • bezpiecznie posługuje się nożyczkami;


METODY: słowna - rozmowa, objaśnienia, instrukcje 
                  czynna: zadań stawianych dzieciom 
                  oglądowa: obserwacja, pokaz 
                  pedagogiki zabawy, dramy

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: wycięte grzyby, napisy: borowik, kurka, uwaga, las, muchomory sylabowe – sylwety z różną liczbą kropek, dla każdego dziecka białe paski papieru, czerwony papier, klej, nożyczki, liście, słomki do napojów, magnetofon, kaseta z nagraniem muzyki, plakietki z napisami „tak”, „nie”, kartoniki z nazwami przedmiotów zawierających literę „l” i ich duplikaty, obrazki zawierające w nazwie różne liczby sylab, kartoniki z imionami lalek - „Ola, Ala, Lila, Lola”, książki „Już w szkole” cz.2;

 

RODZAJ AKTYWNOŚCI: przyrodnicza, językowa, ruchowa, muzyczna, plastyczna, matematyczna.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

  1. Powitanie - nauczycielka wita wszystkie dzieci trzymając w ręku sylwetę Jesiennego Zwierzątka.
    Dzień dobry - jak się macie? Przyszło do nas, do przedszkola stworzonko, którego imię za chwilę poznacie. Najpierw jednak musimy przygotować się do zabawy - wstajemy.
    - zapraszamy do zabawy nasze główki - tak - tak (głaskane)
    - zapraszamy do zabawy nasze rączki - klap - klap (klaskanie)
    - zapraszamy do zabawy nasze nóżki - hop - hop (podskoki)
  2. Zabawa ruchowa z elementem dramy, przy muzyce relaksacyjnej pt. "Jesienna opowieść".
    Dzieci za pomocą ruchu odtwarzają proste opowiadanie i wczuwają się w atmosferę utworu.
    Była późna jesień.
    Dzieci waz z rodzicami wybrały się na jesienny spacer do lasu.
    W lesie tym rosły drzewa z wysoko, wysoko uniesionymi gałęziami.
    Wiał wiatr między drzewami.
    Drzewa lekko poruszały gałązkami i szeleściły liśćmi.
    Nagle wiatr wzmógł się i listki z drzew zaczęły powoli, powoli spadać i przykrywać całą ziemię...
  3. „Jesienne zabawy” – zadania dla dzieci
    -  „Bawimy się w wiatr” – ćwiczenia oddechowe zwiększające pojemność płuc: dzieci dmuchają na listek (podniesiony z dywanu) od spodu, starając się utrzymać go w powietrzu jak najdłużej. Gdy listek opadnie, dzieci podnoszą go i odkładają na stolik, po czym biorą następny i postępują tak, jak poprzednio aż wszystkie listki będą posprzątane.

    -  „Zbieramy listki” – ćwiczenia rozwijające pojemność płuc: dzieci otrzymują słomki, aby posprzątać listki ze stolika – wciągając powietrze przez słomkę zbierają listki ze stolika i opuszczają je do pojemnika wyciągając słomkę z ust.

    -  Quiz przyrodniczy – dzieci rozpoznają zdania jako prawdziwe lub fałszywe i potwierdzają je lub im zaprzeczają podnosząc plakietki z napisami TAK , NIE

        • Jesienią często pada deszcz i wieje wiatr.

        • Jesienią jest tak ciepło, że chodzimy w krótkich spodenkach.

        • Jesienią przydają się parasole.

        • Jesienią liście drzew zmieniają kolor.

        • Liście na drzewach mogą być niebieskie.

        • Drzewa zrzucają jesienią liście, ponieważ przygotowują się do zimowego odpoczynku.

        • Jaskółki i bociany odlatują do ciepłych krajów.

        • Lisy zbierają szyszki .

        • Niedźwiedzie, borsuki i jeże zasypiają na zimę.

        • Dziki jedzą ser.

        • Wszystkie grzyby można jeść.

        • Słowo „sowa” ma dwie sylaby.

        • Słowo „zając” kończy się na „b”.

        • „Kasz (trzy klaśnięcia) ta (trzy klaśnięcia) no (trzy klaśnięcia) wiec” znaczy kasztanowiec.

        • Słowo „lis” zaczyna się na „r”.

        • „K – l – o – n” oznacza klon.

        • Słowo „listopad” ma 5 sylab.

        • W słowie „kalosze” słychać głoskę „l”.

          • itp.

     - „Wielkie grzybobranie” – zabawa przy muzyce – dzieci spacerują po lesie, zbierają grzyby – gdy słychać muzykę, muzyka milknie – dzieci powracają na swoje miejsce.

    -    „Ile zebrałem (-am) grzybów?” – zabawa matematyczna – dzieci układają swoje „grzyby” przed sobą, przeliczają, nazywają zebrane grzyby, segregują na jadalne i trujące (układają w „kołach”). Nauczycielka odsłania tablicę, dzieci wskazują na odsłoniętej tablicy - borowik, muchomor, kurka, czytają globalnie napisy borowik i kurka, przyporządkowują je do ilustracji, wypowiadają się na temat grzybów jadalnych i trujących, umieszczą napis „uwaga!” – przy muchomorze (uzasadnią dlaczego?).

    -     „Muchomory sylabowe” – zabawa.

    Na tablicy nauczycielka przyczepia 4 muchomory z różną liczbą kropek na kapeluszach od 1-4. Kropki na kapeluszach oznaczają liczbę sylab w nazwie obrazka. Dzieci z koszyków wyjmują ukryte obrazki, przyporządkowują je odpowiednim muchomorom poprzez wyklaskiwanie sylab znajdujących się w nazwie każdego obrazka.

    - Zabawa "Znajdź słowo"
    Nauczyciel etykietuje kilkanaście przedmiotów na sali np. (mebli, zabawek zawierających literę „l”- tyle, ile jest dzieci). Dzieci losują duplikaty tych słów i szukają ich wśród rozmieszczonych napisów na sali i porównują - zatrzymując się przy odgadniętym przedmiocie. Sprawdzenie poprawności zadania.

    • dzielenie wyrazów na sylaby: listek, lalki, listopad;

    • dodawanie takich sylab, aby powstały całe słowa: la-..., ...-lano, lo-...;

    • wyszukiwanie słów zaczynających się na głoskę „l”, dzielenie wybranych wyrazów na głoski;

    • zamienianie głoski „l” kolejno na głoski: „b” ( bale), „s” ( sale), „f” (fale), zwrócenie uwagi, że zmiana głoski na początku wyrazu powoduje zmianę znaczenia wyrazu;

    • wyszukiwanie, jakiej głoski brakuje w słowach ...-alka, ...-oki, ...-isty. Dzieci zapamiętują, iż głoska „l” jest spółgłoską;

    • czytanie imion lalek: Ola, Ala, Lila, Lola;

    • rozpoznawanie wyrazu, gdy znana jest jedna sylaba i liczba pozostałych sylab Ćw.s.9 

  4. Konstruowanie „muchomora” tworząc trzonek, kropki i frędzelki z paska białego papieru, kapelusz z czerwonego papieru.
  5. Zakończenie –„Jesienny masaż”

Przyszła jesień z deszczowymi chmurami
A po parku chodzą dzieci parami
Na alejkach ścielą się z liści dywany
I brązowe spadają kasztany
My zbieramy te dary jesieni
Układamy je w rządkach na ziemi
W domu tato wywierci w nich dziurki
Nawleczemy je wtedy na sznurki .



Opracowała:
Małgorzata Żmuda



Ciekawe produkty


Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone