Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.Kolędnicy. Ożywiamy zapomniane zwyczaje
Temat: „Kolędnicy. Ożywiamy zapomniane zwyczaje”
1. GRUPA WIEKOWA: uczniowie klas I – III
2. TEMAT DNIA – „Kolędnicy. Ożywiamy zapomniane zwyczaje”.
(Temat został opracowany na potrzeby zapoznania dzieci ze zwyczajem kolędowania, aby mogły wziąć udział w konkursie na projekt kartki bożonarodzeniowej organizowanym przez Miejskie Centrum Kulturalne)
3. CELE ZAJĘĆ:
Wiadomości – uczeń powinien :
- umieć przedstawić krótko zwyczaj kolędowania,
- umieć wymienić przykłady postaci, jakie najczęściej można było spotkać w orszaku kolędników, spróbować określić ich symboliczne znaczenie.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :
- nazwać obrazki przedstawiające różne postacie w orszaku kolędników,
- rozwiązać krzyżówkę.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :
- wykonać pracę plastyczną na temat „Kolędnicy” uwzględniając różnorodność postaci oraz przedstawiając typowe emblematy grupy kolędniczej i poszczególnych jej uczestników (np. śmierć – kosa, gwiaździch – gwiazda, turoń – określone przebranie upodabniające postać do kozła).
Rozumie wiadomości :
- rozumie potrzebę uzyskania informacji o zjawisku kolędowania tak rzadko spotykanym w dzisiejszym świecie,
- rozumie przyczyny zaniku zwyczaju kolędowania i jego popularność w dawnych czasach.
Wychowawcze :
- zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
- zachęcanie do odkrywania przeszłości w sposób ciekawy i kreatywny,
- zachęcanie do poznawania dawnych polskich zwyczajów,
- wyrabianie nawyku bezpiecznego posługiwania się narzędziami pracy,
- dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych ,
- kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
- wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
- wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
- wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.
4. METODY PRACY:
słowna
- rozmowa z dziećmi,
- swobodne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Kim byli kolędnicy?”,
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat poszczególnych postaci w orszaku kolędniczym,
- wymienianie różnorodnych przyczyn, dlaczego kolędowanie zanikło, a było kiedyś tak popularne.
praktyczna
- rozwiązywanie krzyżówki
- wykonywanie pracy plastycznej.
oglądowa
- oglądanie obrazków przedstawiających różne przykłady postaci kolędników,
- podziwianie różnorodnych sposobów wykonania pracy plastycznej przez dzieci.
5. FORMY PRACY:
zbiorowa
- odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- udział w nazywaniu postaci na obrazkach,
- wymyślanie możliwych przyczyn, dla których kolędowanie zanikło.
indywidualna
- rozwiązywanie krzyżówki,
- wymyślanie koncepcji wykonania pracy plastycznej oraz rodzaju wykorzystanych materiałów,
- wykonanie pracy plastycznej.
6. POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- obrazki, zdjęcia, ilustracje przedstawiające orszaki kolędników w formie grafik, obrazów, rysunków,
- gotowy szablon krzyżówki dla każdego dziecka,
- kredki, blok rysunkowy.
7. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przebieg zajęć | Edukacja | Uwagi |
1. Powitanie dzieci.
Dzieci odpowiadają i próbują dookreślić, kto, po co i jak kolędował. Nauczyciel na bieżąco dokonuje syntezy informacji. | Polonistyczna
|
Opracowała:
Marta Turska - Grochocka