Kolędnicy. Ożywiamy zapomniane zwyczaje
Temat: „Kolędnicy. Ożywiamy zapomniane zwyczaje”
1. GRUPA WIEKOWA: uczniowie klas I – III
2. TEMAT DNIA – „Kolędnicy. Ożywiamy zapomniane zwyczaje”.
(Temat został opracowany na potrzeby zapoznania dzieci ze zwyczajem kolędowania, aby mogły wziąć udział w konkursie na projekt kartki bożonarodzeniowej organizowanym przez Miejskie Centrum Kulturalne)
3. CELE ZAJĘĆ:
Wiadomości – uczeń powinien :
- umieć przedstawić krótko zwyczaj kolędowania,
- umieć wymienić przykłady postaci, jakie najczęściej można było spotkać w orszaku kolędników, spróbować określić ich symboliczne znaczenie.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :
- nazwać obrazki przedstawiające różne postacie w orszaku kolędników,
- rozwiązać krzyżówkę.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :
- wykonać pracę plastyczną na temat „Kolędnicy” uwzględniając różnorodność postaci oraz przedstawiając typowe emblematy grupy kolędniczej i poszczególnych jej uczestników (np. śmierć – kosa, gwiaździch – gwiazda, turoń – określone przebranie upodabniające postać do kozła).
Rozumie wiadomości :
- rozumie potrzebę uzyskania informacji o zjawisku kolędowania tak rzadko spotykanym w dzisiejszym świecie,
- rozumie przyczyny zaniku zwyczaju kolędowania i jego popularność w dawnych czasach.
Wychowawcze :
- zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
- zachęcanie do odkrywania przeszłości w sposób ciekawy i kreatywny,
- zachęcanie do poznawania dawnych polskich zwyczajów,
- wyrabianie nawyku bezpiecznego posługiwania się narzędziami pracy,
- dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych ,
- kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
- wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
- wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
- wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.
4. METODY PRACY:
słowna
- rozmowa z dziećmi,
- swobodne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Kim byli kolędnicy?”,
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat poszczególnych postaci w orszaku kolędniczym,
- wymienianie różnorodnych przyczyn, dlaczego kolędowanie zanikło, a było kiedyś tak popularne.
praktyczna
- rozwiązywanie krzyżówki
- wykonywanie pracy plastycznej.
oglądowa
- oglądanie obrazków przedstawiających różne przykłady postaci kolędników,
- podziwianie różnorodnych sposobów wykonania pracy plastycznej przez dzieci.
5. FORMY PRACY:
zbiorowa
- odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- udział w nazywaniu postaci na obrazkach,
- wymyślanie możliwych przyczyn, dla których kolędowanie zanikło.
indywidualna
- rozwiązywanie krzyżówki,
- wymyślanie koncepcji wykonania pracy plastycznej oraz rodzaju wykorzystanych materiałów,
- wykonanie pracy plastycznej.
6. POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- obrazki, zdjęcia, ilustracje przedstawiające orszaki kolędników w formie grafik, obrazów, rysunków,
- gotowy szablon krzyżówki dla każdego dziecka,
- kredki, blok rysunkowy.
7. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przebieg zajęć | Edukacja | Uwagi |
1. Powitanie dzieci.
Dzieci odpowiadają i próbują dookreślić, kto, po co i jak kolędował. Nauczyciel na bieżąco dokonuje syntezy informacji. | Polonistyczna
|
Opracowała:
Marta Turska - Grochocka