Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.Jesienny świat za oknem
Temat: „Jesienny świat za oknem”
1. GRUPA WIEKOWA: uczniowie klas I – III
2. HASŁO TYGODNIA: Idzie jesień
3. TEMAT DNIA: „Jesienny świat za oknem”
4. CELE ZAJĘĆ:
Wiadomości – uczeń powinien :
- poznać różne drzewa liściaste i wygląd liści charakterystycznych dla każdego z nich,
- umieć wymienić nazwy drzew liściastych, które tracą liście na jesieni,
- umieć powiedzieć, dlaczego liście zmieniają kolory jesienią,
- wiedzieć, jakie kolory przybierają liście jesienią.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :
- nazwać drzewo, z którego pochodzi dany liść,
- wymienić nazwy drzew liściastych.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :
- odtworzyć charakterystyczną kolorystykę jesiennych liści w postaci witrażyka żelowego,
- odpowiedzieć na jesienne zagadki związane z tematyką bieżących i poprzednich zajęć.
Rozumie wiadomości :
- rozumie potrzebę poznania wyglądu drzew i ich liści jako elementu środowiska, w którym dziecko żyje,
- rozumie następstwa zmian pór roku i ich wpływ na przyrodę.
Cele wychowawcze :
- zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
- zachęcanie do poszukiwania odpowiedzi na pytania na drodze śledzenia logicznej sekwencji wydarzeń i przewidywania naturalnej konsekwencji danego faktu,
- dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych,
- kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
- wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
- wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
- wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.
5. METODY PRACY:
słowna
- rozmowa z dziećmi,
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat pór roku, wyglądu świata na zewnątrz,
- wymienianie nazw drzew i kolorów liści,
- odczytywanie zagadek jesiennych przez nauczyciela i wspólne poszukiwanie odpowiedzi na zagadki.
praktyczna
- losowanie karteczek z numerami zagadek,
- malowanie farbami witrażowymi - wykonywanie pracy plastycznej,
- pomoc w przyklejaniu na szyby okienne skończonych prac plastycznych.
oglądowa
- oglądanie plansz drzew i ich liści,
- podziwianie różnorodnych sposobów wykonania pracy plastycznej przez dzieci.
6. FORMY PRACY:
zbiorowa
- udział w odgadywaniu zagadek,
- przypomnienie nazw drzew i kolorów liści.
indywidualna
- wymyślanie koncepcji wykonania pracy plastycznej oraz użycia kolorów,
- wykonanie witrażyka – liścia lub kasztanowego ludzika
7. POMOCE I ŚRDOKI DYDAKTYCZNE:
- koperty z liśćmi podpisanymi nazwą drzewa, z którego pochodzą,
- kartki z wydrukowanymi sylwetkami drzew i ich liści,
- liście z numerami od 1 do 46,
- farby żelowe „Window Color”.
8. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przebieg zajęć | Edukacja | Uwagi |
1. Dzieci siadają w kręgu z nauczycielem. Nauczyciel wita dzieci. | Polonistyczna Ruchowa
Polonistyczna |
Co się udało:
- dzieci potrafią wymienić nazwy drzew liściastych, które poznali na zajęciach;
- dzieci znają drzewa dotychczas niektórym nieznane (np. dwa gatunki dębu, których liście widzieli na zajęciach);
- dzieci znają aktualną porę roku, wiedzą, jak wygląda jesienna przyroda;
- dzieci potrafią wyjaśnić, dlaczego liście zmieniają kolor i wiedzą, jakie kolory są najbardziej charakterystyczne dla jesieni;
- dzieci potrafią współdziałać w zabawie i w wykonaniu zadań, dzielić się materiałami i narzędziami pracy;
- dzieci potrafią działać w sposób kulturalny i szanując drugą osobę;
- dzieci potrafią wykonać ludzika lub zwierzątko z wykorzystaniem kasztanów i patyczków/zapałek,
- dzieci potrafią posługiwać się farbami żelowymi do szyb, tak aby witrażyk nimi wykonany był estetycznie wykonany, a zarazem dał się łatwo przyklejać (chodzi o równą warstwę farby określonej grubości oraz o odpowiednie łączenie barw)
Opracowała:
Marta Turska - Grochocka