Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla nauczycieli

Pomysly na zajecia

Zostań redaktorem Portalu
Jeśli piszesz wartościowe artykuły, scenariusze zajęć, chcesz wypromować samego siebie...

kliknij tutaj!  

Artykuły do przedruku




Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego

- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.

nauczycieli Jesienny świat za oknem

Temat: „Jesienny świat za oknem”


1. GRUPA WIEKOWA
: uczniowie klas I – III

2. HASŁO TYGODNIA: Idzie jesień

3. TEMAT DNIA: „Jesienny świat za oknem”

4. CELE ZAJĘĆ:

Wiadomości – uczeń powinien :

    • poznać różne drzewa liściaste i wygląd liści charakterystycznych dla każdego z nich,
    • umieć wymienić nazwy drzew liściastych, które tracą liście na jesieni,
    • umieć powiedzieć, dlaczego liście zmieniają kolory jesienią,
    • wiedzieć, jakie kolory przybierają liście jesienią.

Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :

    • nazwać drzewo, z którego pochodzi dany liść,
    • wymienić nazwy drzew liściastych.

Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :

    • odtworzyć charakterystyczną kolorystykę jesiennych liści w postaci witrażyka żelowego,
    • odpowiedzieć na jesienne zagadki związane z tematyką bieżących i poprzednich zajęć.

Rozumie wiadomości :

    • rozumie potrzebę poznania wyglądu drzew i ich liści jako elementu środowiska, w którym dziecko żyje,
    • rozumie następstwa zmian pór roku i ich wpływ na przyrodę.

Cele wychowawcze :

    • zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
    • zachęcanie do poszukiwania odpowiedzi na pytania na drodze śledzenia logicznej sekwencji wydarzeń i przewidywania naturalnej konsekwencji danego faktu,
    • dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych,
    • kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
    • wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
    • wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
    • wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.

5. METODY PRACY:
słowna

    • rozmowa z dziećmi,
    • swobodne wypowiedzi dzieci na temat pór roku, wyglądu świata na zewnątrz,
    • wymienianie nazw drzew i kolorów liści,
    • odczytywanie zagadek jesiennych przez nauczyciela i wspólne poszukiwanie odpowiedzi na zagadki.

praktyczna

    • losowanie karteczek z numerami zagadek,
    • malowanie farbami witrażowymi - wykonywanie pracy plastycznej,
    • pomoc w przyklejaniu na szyby okienne skończonych prac plastycznych.

oglądowa

    • oglądanie plansz drzew i ich liści,
    • podziwianie różnorodnych sposobów wykonania pracy plastycznej przez dzieci.

6. FORMY PRACY:

zbiorowa

    • udział w odgadywaniu zagadek,
    • przypomnienie nazw drzew i kolorów liści.

indywidualna

    • wymyślanie koncepcji wykonania pracy plastycznej oraz użycia kolorów,
    • wykonanie witrażyka – liścia lub kasztanowego ludzika

7. POMOCE I ŚRDOKI DYDAKTYCZNE:

    • koperty z liśćmi podpisanymi nazwą drzewa, z którego pochodzą,
    • kartki z wydrukowanymi sylwetkami drzew i ich liści,
    • liście z numerami od 1 do 46,
    • farby żelowe „Window Color”.

8. PRZEBIEG ZAJĘĆ:


Przebieg zajęć

Edukacja

Uwagi

1. Dzieci siadają w kręgu z nauczycielem. Nauczyciel wita dzieci.
Nawiązanie do tematu lekcji: nauczyciel zadaje pytanie: Jaką mamy porę roku? Czym się ona charakteryzuje, po czym poznajemy, że to właśnie jesień? Jakie są jesienne kolory?
Dzieci oglądają prezentowane przez nauczyciela fotografie z krajobrazami jesiennymi w Polsce. Nauczyciel pyta dzieci, czy znają powiedzenie „złota polska jesień”? Pyta, co według nich oznacza to powiedzenie.
Nauczyciel zadaje pytanie: Czy ktoś wie, dlaczego na jesieni drzewa zmieniają kolory liści? Na koniec swobodnych wypowiedzi dzieci nauczyciel systematyzuje ich wiedzę podając informację:
Czy wiesz, dlaczego jesienią liście zmieniają kolor?
Gdy przychodzi jesienne ochłodzenie, korzenie przestają dostarczać liściom składniki odżywcze, magazynując je w komórkach drewna.
Drzewa przygotowują się w ten sposób na zimę. Z powodu braku składników odżywczych liście przestają wytwarzać zielony barwnik – chlorofil, który do tej pory nadawał im kolor. W jego miejsce pojawiają się barwniki: żółty, czerwony i pomarańczowy. To one nadają liściom tak piękne kolory jesienią.

2. Na polecenie nauczyciela wybrane dzieci zaczynają poszukiwania kopert z ukrytymi w nich liśćmi i owocami (metoda ciepło – zimno).
Na liściach widnieją nazwy drzew, z których te liście pochodzą. Po znalezieniu koperty dziecko siada w kręgu.
Dzieci odczytują nazwy drzew, a nauczyciel pokazuje kolorowe plansze z sylwetką drzewa na odwrocie. Na koniec prosi dzieci, aby wymieniły poznane drzewa.

3. Nauczyciel rozsypuje na podłodze liście z numerem zagadki. Dzieci losują liście i podają numer zagadki. Nauczyciel czyta zagadkę, dzieci wspólnie odpowiadają.

4. Nauczyciel rozdaje złożone karteczki, które na polecenie nauczyciela dzieci rozwijają naraz. Na karteczkach są symbole – albo liścia albo kasztanowego ludzika (tym samym nauczyciel dokonuje selekcji, w której nikt nie jest poszkodowany) - wybiera kilka osób, które mają zdolności plastyczne. Te dzieci pomogą w malowaniu liści – witraży.
Reszta dzieci, która otrzymała karteczkę z symbolem kasztanowego ludzika, udaje się na oddzielny stolik i tam z pomocą nauczyciela wspomagającego wykonuje ludziki i zwierzątka z kasztanów.
Nauczyciel pomaga dzieciom zrobić dziurki na patyczki, podpowiada także pomysły, jak można wykorzystać kasztany (np. przeciąć na pół, aby powstały „stopy”, podłużny kasztan wykorzystać na tułów).
Druga grupa z nauczycielem prowadzącym wykonuje witraże z farb żelowych posługując się gotowym konturem różnych liści.
Na koniec dzieci komponują wystawę gotowych ludzików, a po wyschnięciu farb żelowych przyklejają witrażyki na szyby.
Po skończonych zajęciach dzieci porządkują stanowiska pracy.

5. Zakończenie i pożegnanie uczniów.

Polonistyczna
Przyrodnicza
Społeczna

Ruchowa
Przyrodnicza



Polonistyczna

Polonistyczna
Plastyczna

Co się udało:

    • dzieci potrafią wymienić nazwy drzew liściastych, które poznali na zajęciach;
    • dzieci znają drzewa dotychczas niektórym nieznane (np. dwa gatunki dębu, których liście widzieli na zajęciach);
    • dzieci znają aktualną porę roku, wiedzą, jak wygląda jesienna przyroda;
    • dzieci potrafią wyjaśnić, dlaczego liście zmieniają kolor i wiedzą, jakie kolory są najbardziej charakterystyczne dla jesieni;
    • dzieci potrafią współdziałać w zabawie i w wykonaniu zadań, dzielić się materiałami i narzędziami pracy;
    • dzieci potrafią działać w sposób kulturalny i szanując drugą osobę;
    • dzieci potrafią wykonać ludzika lub zwierzątko z wykorzystaniem kasztanów i patyczków/zapałek,
    • dzieci potrafią posługiwać się farbami żelowymi do szyb, tak aby witrażyk nimi wykonany był estetycznie wykonany, a zarazem dał się łatwo przyklejać (chodzi o równą warstwę farby określonej grubości oraz o odpowiednie łączenie barw)

Opracowała:
Marta Turska - Grochocka



Ciekawe produkty


Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone