Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.Doskonalę zmysł dotyku
Temat: Doskonalę zmysł dotyku
CEL:
Sprawdzenie i doskonalenie umiejętności poznawania za pomocą dotyku.
UCZEŃ:
Zna definicję terminu „zmysł dotyku”
Wie jakie ma znaczenie dla człowieka dotyk
Potrafi rozpoznać przedmiot i osoby za pomocą dotyku
Potrafi odgadnąć nazwę przedmiotu otrzymując jego małą części
Chętnie pracuje w grupie i angażuje się w zabawy
METODY PRACY:
Mini wykład;
Różne gry dydaktyczne;
Metody praktyczne
Stymulacja polisensoryczna
FORMY PRACY:
Indywidualna
Praca w grupie (4grupy uczniów)
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
8 przedmiotów w woreczkach;
Apaszka;
12 odłamanych części z jakiś elementów;
Karteczki z różnymi krótkim słowami.;
Klasa: 3 Klasa szkoły podstawowej
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Nauczyciel aby zachęcić uczniów do aktywnego uczestnictwa podczas zajęć wyjaśnia czym jest dotyk i jakie ma znaczenie dla człowieka (uczniów).
- Osoba prowadząca zajęcia, wcześniej przygotowuje różne przedmioty - po 2 dla każdej grupy. Wrzuca je do woreczków, zakończonych sznureczkiem, który uniemożliwi podglądanie tego co znajduje się w środku. Każdy członek grupy wkładając rękę do środka, przy pomocy dotyku będzie starał się odgadnąć jaki przedmiot znajduje się w środku.(Uczniowie swoje wyniki zapisują na kartce, po udziale wszystkich osób sprawdzają poprawność odpowiedzi z zawartością).
- Każda grupa dzieci wyznacza osobę, której oczy zostają zasłonięte np. apaszką. Pozostałe grupy także wybierają po jednej osobie. Zadaniem ucznia z zasłoniętymi oczami jest rozpoznanie pozostałych 3 za pomocą dotykania ich twarzy rękoma. (Zabawę wykonać po kolei w każdej grupie).
- Nauczyciel rozdaje każdej grupie po trzy części odłamane z różnych przedmiotów np. ucho od kubka, kawałek połamanej płyty, część z połamanego ołówka. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie, jaki to przedmiot.
- Każdy zespół wybiera jedną osobę, która będzie pisać palcem wylosowane słowo na plecach innych osób wydelegowanych przez pozostałe zespoły (przykłady słów: rower, kot, pies, żaba itd.)
- Podziękowanie za udział w zabawach.
Przykładowe środki dydaktyczne do wykorzystania podczas zajęć
Ad. 1
Zmysł dotyku, dotyk - zdolność odczuwania
Dzięki zmysłowi dotyku czujemy, jak ktoś nas dotyka, możemy ocenić rozmiar, kształt i ciężar przedmiotów, a także stwierdzić czy coś jest twarde czy miękkie, zimne czy ciepłe i czy może być źródłem bólu. Dotyk zapewnia też orientację przestrzenną (nie musimy patrzeć by wiedzieć, gdzie znajduje się dowolna część naszego ciała).
Ad2.
Przykładowe rzeczy które mogą zostać użyte w zabawie:
marchewka, lyżka, latarka, gąbka.
Ad 4.
Przykładowe części następujących przedmiotów:
płyty CD, ucha od kubka, linijki.
Ad 5. Słowa, które proponuję aby wykorzystać w zabawie:
KOT
ŻABA
PIES
ROWER
Autor: Beata Łubowska