Dlaczego pomagamy ptakom w zimie?”
Temat: „Dlaczego pomagamy ptakom w zimie?”
1. GRUPA WIEKOWA: uczniowie klas I – III
2. TEMAT DNIA – „Dlaczego pomagamy ptakom w zimie?”
3. CELE ZAJĘĆ:
Wiadomości – uczeń powinien :
- umieć przedstawić powody, dla których powinno się dokarmiać ptaki zimową porą,
- umieć wymienić gatunki ptaków, które występują w Polsce zimą,
- umieć podać przykłady pokarmów, którymi można dokarmiać ptaki,
- umieć podać sposoby dokarmiania (karmniki, pożywienie zawieszone na sznurku, dokarmianie ptaków wodnych).
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :
- nazwać gatunki ptaków występujących w Polsce zimą,
- przedstawić wybrany gatunek ptaka w formie pracy plastycznej,
- przedstawić przykładowy sposób dokarmiania ptaków w formie pracy plastycznej.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :
- wykonać pracę plastyczną na temat „Dokarmiamy ptaki zimą” uwzględniając znane, wybrane przez siebie gatunki ptaków zimowych oraz przedstawiając określony sposób dokarmiania ptaków zimą.
Rozumie wiadomości :
- rozumie potrzebę dokarmiania zwierząt w czasie, kiedy trudno im zdobyć pożywienie w naturalny sposób,
- rozumie potrzebę bycia częścią ekosystemu w miejscu swojego zamieszkania.
Wychowawcze :
- zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
- zachęcanie do odkrywania własnej i społecznej świadomości ekologicznej,
- zachęcanie do poznawania sposobów wspierania zwierząt w trudnych dla nich warunkach,
- wyrabianie nawyku dbania o małą ojczyznę,
- wyrabianie nawyku dbania o planetę,
- zaszczepianie świadomości własnej przydatności i współzależności „natura-człowiek”,
- dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych ,
- kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
- wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
- wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
- wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.
4. METODY PRACY :
słowna
- rozmowa z dziećmi,
- swobodne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Dlaczego i jak można pomagać ptakom zimą?”,
- swobodne wypowiedzi dzieci na powyższy temat,
- wymienianie różnorodnych gatunków ptaków,
- wymienianie różnorodnych sposobów dokarmiania ptaków zimą.
praktyczna
- wykonywanie pracy plastycznej.
oglądowa
- oglądanie ilustracji z atlasu ptaków przedstawiających ptaki występujące w Polsce zimą,
- podziwianie różnorodnych sposobów wykonania pracy plastycznej przez dzieci.
5. FORMY PRACY:
zbiorowa
- odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- udział w nazywaniu gatunków ptaków na obrazkach,
- wymyślanie możliwych przyczyn, dla których należy dokarmiać ptaki zimą
- podawanie sposobów, rodzajów, możliwych miejsc dokarmiania ptaków.
indywidualna
- wymyślanie koncepcji wykonania pracy plastycznej oraz rodzaju wykorzystanych materiałów,
- wykonanie pracy plastycznej.
6. POMOCE DYDAKTYCZNE:
- atlas ptaków,
- ołówki, farby plakatowe, blok rysunkowy.
7. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przebieg zajęć | Edukacja | Uwagi |
1. Powitanie dzieci. | Polonistyczna
|
|
Opracowała:
Marta Turska - Grochocka