Co to znaczy?
Temat: "Co to znaczy? Poznajemy i utrwalamy różne związki frazeologiczne”
1. GRUPA WIEKOWA : uczniowie klas I – III
2. TEMAT DNIA – „Co to znaczy? Poznajemy i utrwalamy różne związki frazeologiczne”
3. CELE ZAJĘĆ:
Wiadomości – uczeń powinien :
- umieć określić, czym jest związek frazeologiczny,
- umieć podać kilka przykładów związku frazeologicznego,
- umieć wyjaśnić własnymi słowami znaczenie poznanych na zajęciach związków frazeologicznych.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :
- wytłumaczyć znaczenie wybranego przez siebie związku frazeologicznego,
- umieć wyjaśnić własnymi słowami termin „związek frazeologiczny”.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :
- wykonać pracę plastyczną będącą zabawną/prawdziwą ilustracją znaczenia określonego związku frazeologicznego.
Rozumie wiadomości :
- rozumie znaczenie terminu „związek frazeologiczny”,
- rozumie znaczenie poznanych na zajęciach związków frazeologicznych.
Wychowawcze :
- zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
- prezentowanie możliwości wyjścia poza schemat,
- dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych ,
- kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
- wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
- wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
- wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.
4. METODY PRACY :
słowna
- czytanie opowiadań prezentujących znaczenie wybranych związków frazeologicznych,
- rozmowa z dziećmi,
- wyjaśnienie terminu „związek frazeologiczny”,
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat znanych im do tej pory związków frazeologicznych.
praktyczna
- wykonywanie pracy plastycznej.
oglądowa
- podziwianie różnorodnych sposobów wykonania pracy plastycznej przez dzieci.
5. FORMY PRACY:
zbiorowa
- odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- słuchanie opowiadań.
indywidualna
- wymyślanie koncepcji wykonania pracy plastycznej oraz rodzaju wykorzystanych materiałów,
- wykonanie pracy plastycznej.
6. POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kredki, blok rysunkowy.
7. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przebieg zajęć | Edukacja | Uwagi |
1. Powitanie dzieci. 2. Nauczyciel czyta dzieciom wybrane opowiadanka z książki Grzegorza Kasdepke „Co to znaczy... 101 zabawnych historyjek, które pozwolą zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń”. Dzieci słuchają, po czym przechodzą do punktu 3. 3. Nauczyciel prosi dzieci o wykonanie pracy plastycznej, w której dzieci przedstawią wybrany przez siebie związek frazeologiczny. | Polonistyczna
|
Opracowała:
Marta Turska - Grochocka