Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.Artykuły
Jak ułatwić aklimatyzację uczniów w nowej szkole
Nowy rok szkolny nadejdzie już lada dzień. Do jego rozpoczęcia przygotowują się zarówno dzieci jak i nauczyciele.
Rozpoczęcie nauki, szczególnie dla pierwszoklasistów wiąże się z dużym stresem, nowe doświadczenie, nowi koledzy, miejsce, inny rytm dnia, więcej nauki itp.
Nauczyciel nauczania początkowego ma tu wielkie pole do popisu, odgrywa on dużą rolę w przystosowaniu się dziecka do zmiany otoczenia, nowy, większy budynek, nowi koledy, pani, większy hałas itp. To od niego zależy również jakie będzie nastawienie ucznia do nauki, szkoły a także samego siebie.
Jak nauczyciel może ułatwić aklimatyzację dziecka w szkole?
- zapoznać się z sytuacją domową wychowanków klasy z orzeczeniami z poradni, wskazówkami rodziców co do zachowania dziecka, jego stanu zdrowia, tego co sprawia mu trudności;
- od początku starać się nawiązać dobry kontakt z uczniami jak i ich rodzicami;
- na pierwszch zajęciach skupić się na poznaniu grupy klasowej przez nauczyciela jak również uczniów między sobą;
- zwrócić uwagę przy usadawianiu dzieci na opinie z poradni, uwagi rodziców o leworęcznosci, wadach wzroku, słuchu;
- zapoznać dzieci z budynkiem szkolnym, pokazć najważniejsze miejsca w szkole: sekretariat, dyrekcja, higieniestka, biblioteka, boisko szkolne, stołówka itp, żeby uczniowie oswoili się z nowym miejscem i w razie potrzeby wiedzieli do kogo i gdzie mogą się udać;
- zwrócić uwagę na dzieci, które zachowaują się inaczej niż inne, które próbują zwrócić na siebie uwagę, takim postępowaniem mogą sygnalizować trudności, problemy, złą sytuację domową;
- obserwować wychowanków, odkryć mocne strony każdego z nich i wzmacniać je, mogą to być różne uzdolnienia: zdolności matematyczne, polonistyczne, sportowe, plastyczne ale również dobra pamięć, wrażliwość na krzywdę innych, umejętność pięknego deklamowania wierszy;
- dawać przykład uczniom konkretnych zachowań samym sobą, być autentycnym;
- przekazywać pozytywne wartości poprzez własny przykład, nie przymuszać na siłę tylko dziecko zafascynować pociągnąć za soba;
- w kontakcie z uczniami być od początku stanowczym, konkretnym, wymagającym ale i łagodnym, pomocnym, empatycznym, życzliwym i godnym zaufania aby uczniowie mogli śmiało zgłaszać się do nauczyciela z problemami, jeśli nauczyciel nie ustawi sobie klasy, tzn. nie określi jasno co uczniom wolno, a czego nie, nie objaśni jakie mają prawa ale i obowązki (pomocne może być w tym zapoznanie uczniów z regulaminem szkolnym), później będzie mu trudniej coś wyegzekwować, gdyż właśnie na początku uczniowie wypróbowują nauczyciela na ile mogą sobie w swoim zachowaniu z nim pozwolić;
- od początku zadbać o integrację klasy, organizować różne zajęcia i zabawy jednoczące grupę;
- rozpoznać indywidualności i wspierać je.
Wykorzystywanie w pracy z uczniami tych zasad z pewnością sprawi, iż nauka dzieci w szkole będzie dla nich nie tylko pożyteczna ale i przyjemna.
Zobacz podobne arytkuły: