Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.
Artykuły

Jak skutecznie motywować uczniów do nauki?
Procesy motywacyjne ukierunkowują zachowanie jednostki na osiągnięcie określonych, istotnych dla niej stanów rzeczy, kierują wykonywaniem pewnych czynności tak, aby prowadziły do zamierzonych wyników (zmiana warunków zewnętrznych, zmiana we własnej osobie, zmiana własnego położenia). Jeśli człowiek jest świadomy wyniku wykonywanych czynności wówczas ten wynik będzie nazywany celem.
W szkole dzieci mają do realizacji wiele zadań, podjęcie ich wykonywania wymaga od nich wiele wysiłku, ale w konsekwencji prowadzi do osiągnięcia wyznaczonego celu - zdobycie wiedzy, poszerzenie swoich zainteresowań.
Skuteczna i pozytywna motywacja nauczyciela, budzi w uczniach chęć do nauki i pobudza ich aktywność.
Proces motywacyjny składa się z zespołu pojedynczych motywów. Motywem nazwać zaś można przeżycie pobudzające człowieka do działania lub powstrzymujące go, lub przeszkadzające jego wykonaniu.
Aby wzbudzić wśród uczniów zainteresowanie nauczanym przedmiotem, nauczyciel, powinien stosować pozytywne motywy, m. in.:
* dobrze organizować lekcje
* chwalić dziecko za każde osiągnięcie
* rozwijać samodzielność
* zachęcać do krytycznego myślenia
* okazywać pozytywne uczucia
* wzmacniać poczucie wartości (pochwały, nagrody, uznanie)
* obniżać poziom napięcia i lęku
* zaciekawiać uczniów i rozwijać ich zainteresowania
* dostosować wymagania do górnej granicy możliwości uczniów
* zachęcać do odnoszenia sukcesów
* utrzymywać motywację do pracy na wysokim poziomie.
Nigdy nie należy stosować względem ucznia określeń typu: "ty zawsze jesteś nieprzygotowany" lub "jak zwykle nic nie umiesz", gdyż takimi stwierdzeniami klasyfikujemy ucznia i z góry zakładamy, że na nic lepszego go nie stać, i nie dajemy mu szansy na poprawę!!!
Ważne jest wprowadzanie ciekawych form i metod pracy w trakcie prowadzonych zajęć, np. praca w grupach, konkursy związane z tematami lekcji, zapraszanie ciekawych gości na zajęcia (policjant, pracownik schroniska dla zwierząt), wycieczki do ciekawych miejsc, wykorzystywanie na lekcji środków audiowizualnych - projekcja filmów edukacyjnych itp.
Polecam książkę autorek Adele Faber, Elaine Mazlish, pt: "Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i szkole", zawiera ona rady jak w sposób prosty i skuteczny zachęcić dzieci do nauki. Mogą z niej skorzystać nauczyciele jak i rodzice.
Więcej ciekawych pozycji książkowych na ten temat znajduje się na stronie http://www.dla-dzieci.com.pl/metody_aktywizujace.html
Bibliografia:
1. H. Hamer: Klucz do efektywności nauczania. Warszawa 1994r.
2. "http://pl.wikipedia.org/wiki/motywacja"Zobacz podobne arytkuły:
czytaj więcej... Jak poradzić sobie z trudną grupę?
czytaj więcej... Jak tworzyć dobre scenariusze zajęć?
czytaj więcej... Znaczenie efektywnej komunikacji interpersonalnej
czytaj więcej... Propozycje nie tylko jesiennych zajęć plastycznych z dziećmi
czytaj więcej... Rozwiązywanie konfliktów w szkole
czytaj więcej... Jak poradzić sobie z trudną klasą
czytaj więcej... Dzień Babci i Dziadka - pomysły na prezenty
czytaj więcej... Jak ułatwić aklimatyzację uczniów w nowej szkole
czytaj więcej... Nauczycielu - oceń możliwości swoich uczniów
czytaj więcej... ŚWIETLICA SZKOLNA a kary
czytaj więcej... Jak postępować z uczniem, który przeszkadza w zajęciach