Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.
Artykuły

Jak postępować z uczniem, który przeszkadza w zajęciach
Dyscyplina podczas lekcji jest nieunikniona. Jej brak, powoduje niemożność prowadzenia zajęć i realizacji tematu. Często właśnie ten problem spędza wielu nauczycielom sen z powiek. Wystarczy jedno niesforne dziecko, aby dyscyplina w klasie szkolnej runęła.
Pierwszą reakcją nauczyciela na złe zachowanie ucznia jest złość i niechęć do niego. Często jego duma zostaje urażona i łatwiej jest mu wpisać uwagę, oczernić dziecko przed innymi nauczycielami, aniżeli zastanowić się nad przyczyną takiego zachowania się ucznia.
Przyczyny takiego zachowania mogą tkwić w:
* uczniu (np. nadpobudliwość psychoruchowa)
* domu (złe warunki domowe, np. rodzina niewydolna wychowawczo, brak jednego lub obojga rodziców)
* szkole (złe podejście nauczyciela wychowanków, np. ocenianie uczniów i przyczepianie im etykiety, nietraktowanie wszystkich dzieci jednakowo).
Jak sobie radzić z uczniem, zakłócającym swoim zachowaniem prowadzenie lekcji:
- przede wszystkim należy zadbać o to aby, każdy uczeń aktywnie uczestniczył w lekcji, aby się nie nudził, jeśli jednak swoim zachowaniem zwraca na siebie uwagę, należy zadać mu pytanie odnośnie prowadzonej lekcji lub dać mu inne zadanie do wykonania
- wprowadzić kary: np. na 10 minut odizolować ucznia od grupy – poprzez usadowienie go obok w celu jego wyciszenia, np. na 10 minut.
- wprowadzić zeszyt uwag
- przeprowadzić indywidualną rozmowę z uczniem
- jeśli, np. uczeń zaczepia inne dziecko, chcąc zwrócić na siebie uwagę, np. marze mu po zeszycie, nie karcić go za to, lecz współczuć tej drugiej osobie :"miałeś taki staranny zeszyt, bez żadnych skreśleń, tyle się napracowałeś bardzo mi przykro". Cel ucznia przeszkadzającego, czyli zwrócenie na siebie uwagi, nie zostanie osiągnięty, gdyż nauczyciel skupi się nad "ofiarą".
Ważna jest współpraca nauczyciela z pedagogiem szkolnym a przede wszystkim z rodziną ucznia, który sprawia kłopoty. Zarówno szkoła jak i rodzina powinni mieć jeden wspólny cel działania, gdyż wpływ wychowawczy jedynie wtedy odniesie w pełni skutek, jeśli kierunek wychowawczy szkoły i rodziców będzie jednakowy.
Jak kształtować dyscyplinę w klasie szkolnej:
* przede wszystkim nauczyciel powinien być wzorem i autorytetem dla swoich wychowanków, gdyż wymagając konkretnych zachowań od uczniów, sam powinien ich przestrzegać
* opracować wspólnie z uczniami system nagród i kar a następnie sumiennie go wypełniać
* zaistniałe sytuacje problemowe z uczniem, zaraz wyjaśniać poprzez rozmowę z wychowankiem i osobami biorącymi udział w zdarzeniu
* stosowanie pochwał
* nie klasyfikować uczniów lecz dawać im szansę na zmianę swojego postępowania.
Zawsze można wesprzeć się fachową literaturą. Sposoby radzenia sobie z problemowym uczniem przedstawia Jarosław Jagieła na łamach swojej książki pt: "Trudny uczeń w szkole".
Zobacz podobne arytkuły:
czytaj więcej... Jak poradzić sobie z trudną grupę?
czytaj więcej... Jak tworzyć dobre scenariusze zajęć?
czytaj więcej... Znaczenie efektywnej komunikacji interpersonalnej
czytaj więcej... Propozycje nie tylko jesiennych zajęć plastycznych z dziećmi
czytaj więcej... Rozwiązywanie konfliktów w szkole
czytaj więcej... Jak poradzić sobie z trudną klasą
czytaj więcej... Dzień Babci i Dziadka - pomysły na prezenty
czytaj więcej... Jak ułatwić aklimatyzację uczniów w nowej szkole
czytaj więcej... Nauczycielu - oceń możliwości swoich uczniów
czytaj więcej... ŚWIETLICA SZKOLNA a kary
czytaj więcej... Jak skutecznie motywować uczniów do nauki?