Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców



Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego

- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.

nauczycieli Seria - Gdy dziecko nie chce - bajki wychowawcze

     Bardzo często się zdarza rodzicom, że ich dziecko nie chce robić tego co potrzebne a nieraz konieczne. Jak wtedy reagować?

       Różne są szkoły i metody. My proponujemy jedną z nich.

Przekazuj wartości z pomocą bajek

     Można zawrzeć swego rodzaju układ z dzieckiem mówiąc mu: "Ty myj ręce a ja w tym czasie opowiem ci bajeczkę o Lisku, który nie chciał myć rączek".

Dziecko ma wtedy niejako przymus, by umyć ręce, bo inaczej nie opowiemy mu bajeczki więc powinno chętnie to zrobić. My zaś w tym czasie przekazujemy dziecku w sposób lekki wartości, które mu chcemy wpoić.

Gdy bajka dotrze do dziecka i samo spostrzeże, że Lisek, który nie mył rąk musiał później cierpieć, bo bardzo zachorował i bolał go brzuszek wówczas samo nabierze przekonania, że warto je myć. Jeśli proces się powiedzie nie będziemy musieli dziecku na siłę narzucać obowiązku, lecz nastąpi między nami a nim jednomyślność. On sam będzie chciał ręce myć bo nie chce cierpieć jak Lisek. Walka powinna się skończyć.

Utrwalaj zachowania pytaniami

 Możemy go jeszcze utwierdzić pytaniem:
- "A ty chcesz myć rączki, czy wolisz jak Lisek ryzykować, że będzie cię brzuszek bolał?".
Jeśliby dziecko dalej powiedziało, że nie będzie myło rąk. To wtedy możemy zapytać:
- "Aha. Jak chcesz to możesz nie myć rączek ale może cię boleć brzuszek jak Liska. Lubisz jak cię brzuszek boli?"
Z reguły dziecko odpowie, że nie lubi jak go brzuszek boli a wtedy jesteśmy na dobrej drodze, by go przekonać, że mycie rąk to coś bardzo dobrego, coś co dziecko samo chce.
Kolejnym razem w podobnej sytuacji nie musimy opowiadać od nowa bajki tylko zapytać czy lubi jak go boli brzuszek, bo gdy się nie myje rąk to może boleć jak Liska.

Dlaczego używam wyrażenia "może boleć" a nie "będzie boleć"? Bo trzeba być z dzieckiem uczciwym. Kłamstwem, by było, gdybyśmy powiedzieli, że zawsze jak nie umyje rąk to go brzuszek będzie bolał. Kiedyś gdy dziecko, to sprawdzi to może do nas stracić zaufanie.

 Skuteczność wychowania bajkami

    Co jednak, gdy dziecko odpowie, że lubi jak go brzuszek boli, lub że nie będzie słuchało bajki? No cóż, nie twierdzimy, że ta metoda zawsze i dla każdego dziecka zadziała. Każde przecież jest inne... Być może nie ma co się od razu poddawać a opowiadanie bajek na dłuższą metę zda egzamin i za jakiś czas zacznie przynosić pozytywne rezultaty. Poza tym eksperci twierdzą, że gdy opowiadamy dzieciom różne historyjki wówczas rodzi się silna więź między opowiadającym a słuchaczem a to też ma duży wpływ na to czy nas dzieci słuchają czy nie.

Gdy powiemy dziecku bez bajki: "Myj ręce, bo może cię brzuszek boleć" to jak łatwo się domyślić skuteczność takiego "gadania" będzie raczej mała a samo dziecko może to odebrać jako kolejne nudne rozkazywanie rodzica.

W najbliższym czasie zamierzamy przedstawić państwu różne bajeczki na różne problemy z nadzieją, że pomogą je one rozwiązać.

Bajki wychowawcze z serii: Gdy dziecko nie chce:

 Zapraszamy już wkrótce...

Ciekawe produkty

Podobne tematy


Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone