Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla nauczycieli

Pomysly na zajecia

Zostań redaktorem Portalu
Jeśli piszesz wartościowe artykuły, scenariusze zajęć, chcesz wypromować samego siebie...

kliknij tutaj!  

Artykuły do przedruku




nauczycieli Las i jego mieszkańcy

Temat: Las i jego mieszkańcy



GRUPA: IV zróżnicowana wiekowo

TEMAT: Las i jego mieszkańcy.

CELE OGÓLNE:

  • Kształcenie mowy komunikatywnej poprzez pełnozdaniowe wypowiedzi dzieci.
  • Ćwiczenie narządów mowy – poprawne wymawianie grup spółgłoskowych, wzbogacenie słownika dzieci o termin Bażantarnia.
  • Utrwalenie wiadomości o lesie: warstwowa budowa lasu, mieszkańcy lasu, warunki życia zwierząt w lesie.
  • Zapoznanie z lasem jako ekosystemem wielogatunkowym.

CELE OPERACYJNE:

  • Wymieni ssaki, ptaki i owady leśne.
  • Krótko scharakteryzuje ssaki leśne i ptaki leśne.
  • Określi typ lasu.
  • Wymieni warstwy roślinne w lesie i krótko opisze każdą z nich.
  • Wymieni pospolite gatunki zwierząt leśnych.
  • Wymieni korzyści czerpane z lasu przez człowieka.
  • Poda przykłady powiedzeń związanych ze zwierzętami.
  • Szanuje przyrodę i zwierzęta.
  • Rozumie konieczność ochrony przyrody.

METODY:

  • podające
  • aktywizujące
  • problemowe
  • praktyczne

FORMY PRACY:

  • Praca w grupach.
  • Praca indywidualna.
  • Praca zespołowa 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • Krzyżówka, plakat warstwy lasu, praca plastyczna: las liściasty, las iglasty, las mieszany, obrazki zwierząt, pacynki zwierząt, karty pracy.
  • Dekoracja sali: „Las zimą”, „Las jesienią”

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:                             

  1. Powitanie.
  2. Zabawa „Powiedz coś miłego koledze, koleżance na dzisiejszy dzień.
  3. Rozwiązanie krzyżówki:

     

    B

    O

    R

    S

    U

    K

     

     

    P

    A

    J

    Ą

    K

     

     

    J

    E

    Ż

     

     

    S

    O

    W

    A

     

     

    S

    A

    R

    E

    N

    K

    Ę

     

     

    P

    T

    A

    K

    I

     

     

    Z

    A

    J

    Ą

    C

     

     

    M

    R

    Ó

    W

    K

    I

     

     

    N

    I

    E

    D

    Ź

    W

    I

    E

    D

    Ź

     

    D

    Z

    I

    Ę

    C

    I

    O

    Ł

     

    W

    I

    E

    W

    I

    Ó

    R

    K

    A

     


     
    • Czarną maską kryje oczy, na wyprawy rusza w nocy.  Za to we dnie siedzi w norze, bo go ktoś rozpoznać może.    (borsuk)
    • Muchy zajdały wróg,
      ma aż osiem nóg,
      rozpina po kątach sieci,
      czeka aż mucha wleci.    (pająk)
    • Choć nie szyję nic, jak wiecie,
      igieł pełno mam na grzbiecie!    (jeż)
    • Ma okrągłe oczy,
      świetnie widzi w nocy,
      i widzi, i słyszy,
      poluje na myszy.    (sowa)
    • Ma brązowe, śliczne oczy, nóżki zgrabne, cienkie.
      Czy widziałeś kiedyś w lesie płochliwą ...    (sarenkę)
    • Mieszkają w koronach drzew.    (ptaki)
    • Długie uszy świetny - słuch!
      Kto się ruszy - to "czuj - duch"
      Na wrogów nie czeka -
      nogi za pas, ucieka...
      - A jak chodzi?
      - Kicając!
      Wiemy! Wiemy - to ...    (zając)
    • Czy znasz takich cieśli,
      co dom w lesie z igieł wznieśli.    (mrówki)
    • Gdzie góry Karpaty, żyje zwierz kudłaty. Poluje na owce, napada na trzodę, ale lubi też maliny i słodziutki miodek.    (niedźwiedź)
    • Co to za pan skrzydlaty -
      miewa berecik czerwony,
      bywa czarny i pstrokaty,
      a nawet - zielony!
      Korniki jada z chęcią -
      Kto to taki?    (dzięcioł)
    • Ten zwinny rudzielec, co w dziupli mieszka przysiada na gałęzi, gdy chrupie orzeszka.    (wiewiórka)

    hasło: BAŻANTARNIA
    dzieci udzielają odpowiedzi:

    • Co to jest Bażantarnia?
    • Co to jest las?
    • Jakie znamy rodzaje lasu? - liściaste, iglaste, mieszane
  4. Utrwalenie przez dzieci warstwowej budowy lasu:

    Podczas obserwacji plakatu dzieci nazywają poszczególne warstwy lasu oraz wymieniają charakterystyczne cechy danej warstwy:
    • ściółka leśna: najniższa warstwa lasu - igły, liście z drzew, gałązki.
      W warstwie tej żyją ślimaki i owady np. mrówki,
    • runo leśne: mchy, paprocie, jagody, grzyby; w warstwie tej żyją motyle, zające, sarny, dziki,
    • podszyt: młode drzewa i krzewy; w warstwie tej żyje dużo owadów,
    • korony drzew: w warstwie tej żyją ptaki, małe ssaki takie jak wiewiórki
  5. Zabawa ruchowa „Warstwy lasu”

    • ściółka leśna: dzieci naśladują ściółkę leśną – leżenie na brzuchu
    • runo leśne: dzieci naśladują zające, sarnę, dzika
    • podszyt: dzieci naśladują młode drzewa
    • korony drzew: dzieci naśladują ptaki 
  6. Ćwiczenia ortofoniczne pt „Co słychać w lesie?” ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach:

    • Wróbel: ćwir, ćwir;
    • Kukułka: ku-ku, ku-ku;
    • Wrona: kra, kra;
    • Dzięcioł: stuk - puk, stuk- puk;
    • Sowa: uhu- uhu;
    • Wilk: auu…;
    • Dzik: chrząkanie.
  7. Wiersz „Czy wiecie kto w lesie mieszka?” (załącznik nr 1)

    Dzieci recytują wiersz, wymieniają mieszkańców lasu.

  8.  Mieszkańcy lasu – praca w zespołach.
    Dzieci wyszukują spośród wielu obrazków odpowiednio:
    I - zespół ssaki leśne,
    II - zespół owady leśne,
    III - ptaki leśne,
    tworzą plakat.

  9. Teatrzyk „Leśne zwierzątka”

    • Dziecko wybiera pacynkę zwierzątka dokonuje prezentacji
    • Pozostałe dzieci uściślają wiadomości poprzez zadawanie pytań lub udzielają informacji.
  10. Zwierzęta są z nami i wokół nas. Wiele z nich znalazło się
    w znanych powiedzeniach. Czy znasz jakieś powiedzenia
    o zwierzętach?

    • Zwinny jak … wiewiórka.
    • Głodny jak … wilk.
    • Pracowita jak … mrówka.
    • Mądry jak  … sowa.
    • Chytry jak … lis.
    • Wolny jak … ptak.
    • Nóżki zgrabne jak … sarenka.
    • Pracowita jak … pszczółka.
    • Silny jak … niedźwiedź.
    • Ryczy jak … jeleń.
    • Ponury jak … borsuk.
  11. Mieszkańcy lasu – praca indywidualna przy stolikach ze zróżnicowanym stopniem trudności:

    • Dzieci 5,6-letnie wyszukują obrazki przedstawiające ptaki leśne, ssaki leśne i owady leśne przyklejają je w odpowiednie miejsce (załącznik nr 2)
    • Dzieci 3,4 letnie przyklejają na kartę pracy ulubione zwierzęta leśne.
  12. Sprzątnięcie stanowisk pracy.
  13. Otrzymanie odznaki „Mądra sowa”.


ZAŁĄCZNIKI

załącznik nr 1

Wiersz „Kto w lesie mieszka”
Miło jest chodzić
po leśnych ścieżkach.
A wiecie, dzieci,
kto w lesie mieszka?
Mieszka tu sarna,
co biega prędko
- Nie bój się dzieci, zgrabna sarenko!
A tu widzicie
rudego lisa.
Potrząsa kitą,
oczami błyska.
Ten ptak wesoły
to sroczka miła,
co w bajce dzieciom
kaszkę warzyła.
Zajączek skubie
trawy i zioła.
Ujrzał w drzewie
pstrego dzięcioła.
kukułka kuka
daleko, blisko…
jeż w suchych liściach ma legowisko.
W lipowej dziupli
wiewiórka mieszka.
Poproście, może
da wam orzeszka…
Sowa dzień cały
drzemała smacznie.
A teraz, w nocy
polować zacznie.
                                                    Czesław Janczarski

załącznik nr 2

Napisy


  MIESZKAŃCY LASU    

SSAKI LEŚNEOWADY LEŚNEPTAKI LEŚNE

Zdjęcia różnych zwierząt leśnych:

JEŻ

LIS 

ZAJĄC
SARNANIEDŹWIEDŹWILK
WIEWIÓRKABORSUKDZIK
SOWADZIĘCIOŁBAŻANT
BIEDRONKAMOTYLMRÓWKA
OSAKONIK POLNYĆMA
PAJĄKKOMARSIKORKI

  

Opracowała:
mgr Natalia Szymańska
nauczyciel Przedszkola nr 19
z Oddziałami Integracyjnymi w Elblągu


Las i jego mieszkańcy

-skojarzone artykuły i produkty:



Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone