Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies
portal dla dzieci, dla rodziców
Dla nauczycieli

Pomysly na zajecia

Zostań redaktorem Portalu
Jeśli piszesz wartościowe artykuły, scenariusze zajęć, chcesz wypromować samego siebie...

kliknij tutaj!  

Artykuły do przedruku




nauczycieli Baranek Wielkanocny, pisanki - symbole Świąt Wielkanocnych

Temat: „Baranek Wielkanocny, pisanki – symbole Świąt Wielkanocnych”


1. GRUPA WIEKOWA : uczniowie klas I – III

2. TEMAT DNIA – „Baranek Wielkanocny, pisanki – symbole Świąt Wielkanocnych” (zajęcia plastyczne rozbite na 2 oddzielne tematy)

3. CELE ZAJĘĆ :
Wiadomości – uczeń powinien :

    • znać symbolikę świąt Wielkiej Nocy: jajo jako symbol nowego życia, baranek jako symbol zmartwychwstałego Chrystusa;
    • znać sposoby zdobienia pisanek dawniej i dziś oraz „ewolucję” baranka jako symbolu świąt.

          Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :

    • odpowiedzieć na pytania o święta Wielkiej Nocy właściwie interpretując wskazane przez nauczyciela symbole (baranek i jajko).

          Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :

    • wykonać prace plastyczne: „Baranek wielkanocny” oraz „Pisanka”.

          Rozumie wiadomości :

    • rozumie symboliczne znaczenie pewnych przedmiotów i elementów związanych ze świętami Wielkiej Nocy.

         Wychowawcze :

    • zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
    • zaakcentowanie znaczenia świąt Wielkiej Nocy oraz związanych z nimi symbolicznych elementów,
    • kultywowanie tradycji polskich poprzez przedstawianie dawniejszych zwyczajów oraz tradycyjnych sposobów zdobienia pisanek oraz wykonywania figurek baranka wielkanocnego,
    • dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych ,
    • kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
    • wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
    • wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
    • wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.

4. METODY PRACY :
słowna

    • rozmowa z dziećmi,
    • swobodne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Jakie zwierzęta i przedmioty związane są ze świętami Wielkiej Nocy? Dlaczego właśnie takie i co one oznaczają?”,
    • swobodne wypowiedzi dzieci na powyższy temat,
    • wyjaśnienie symboliki baranka i jajka jako elementów symboliki świąt Wielkiej Nocy,
    • opowiadanie o dawnych zwyczajach zdobienia jaj na Wielkanoc oraz o tym, jak kiedyś wyglądał baranek wielkanocny, a jak wygląda dziś.

praktyczna

    • wykonywanie prac plastycznych „Baranek” i „Pisanka”.

oglądowa

    • oglądanie zdjęć różnorodnie ozdobionych jaj wielkanocnych,
    • podziwianie różnorodnych sposobów wykonania prac plastycznych przez dzieci.

5. FORMY PRACY :
zbiorowa

    • odpowiadanie na pytania nauczyciela,
    • określanie znaczenia symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia: baranka i jajka,
    • oglądanie fotografii pisanek.

indywidualna

    • wymyślanie koncepcji wykonania prac plastycznych oraz rodzaju wykorzystanych materiałów,
    • wykonanie prac plastycznych.

6. POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE :

    • zdjęcia i obrazki przedstawiające różnorodnie ozdobione pisanki,
    • gotowy kształt jajka, bibuła, wycinanki, koronki, ozdobne dziurkacze oraz wycięte nimi kształty – kwiatki, zwierzątka, bibuła, klej,
    • gotowy kształt baranka, włóczka, klej, głowa baranka do doklejenia.

7. PRZEBIEG ZAJĘĆ:


Przebieg zajęć

Edukacja

Uwagi

1. Powitanie dzieci.
Nawiązanie do tematu lekcji.
Nauczyciel zadaje pytanie „Jakie znacie najważniejsze symbole świąt Wielkiej Nocy? Czego symbolem jest jajko? A co symbolizuje baranek wielkanocny?”
Dzieci próbują określić na podstawie znanych już wiadomości, co symbolizuje jajko i dlaczego, oraz czemu baranek jest ważnym symbolem wielkanocnym. Nauczyciel zbiera wymienione informacje i uzupełnia: jajko jako symbol nowego życia oraz baranek wielkanocny jako symbol zmartwychwstałego Chrystusa.  

2. Nauczyciel zadaje pytanie:
Czy wiecie, w jaki sposób kiedyś zdobiono pisanki? Jak można to robić? Jak robi się to w waszych domach?
Nauczyciel rozmawia z dziećmi o tradycyjnych sposobach barwienia jaj – cebula, żyto, wydrapywanie wzorów, malowanie gorącym woskiem. Dzieci oglądają fotografie lub ilustracje tradycyjnie zdobionych jaj, można także przybliżyć współczesne sposoby zdobienia jako ciekawostkę. Dzieci podają sposoby zdobienia jaj w swoich domach.

3. Nauczyciel zadaje pytanie:
Czy wiecie, jak kiedyś wyglądał i z czego był robiony baranek wielkanocny? Z czego jest robiony teraz?
Nauczyciel przybliża dzieciom tradycję wykonywania baranków z masła w dawnych czasach. Gospodynie wykonywały takie baranki prasując masło w specjalnych formach, które dziś można spotkać w muzeach. Masło było bardzo cennym towarem i zanoszono je do poświęcenia w kościele. Współcześnie baranki wykonuje się z ciasta lub z cukru.

4. Nauczyciel prosi dzieci o wykonanie prac plastycznych (podzielone na 2 zajęcia):
a)  Baranek
Na gotowym kształcie brzuszka baranka dzieci przyklejają włóczkę szarą, białą. Można robić spirale, „dywanik”, ciąć włóczkę na małe kawałeczki. Kiedy cały brzuszek jest gotowy doklejamy od spodu głowę i zaplatamy dwa warkoczyki na nóżki.
b) Pisanka
Dzieci mają za zadanie ozdobić kształt jajka w kolorowy, staranny, efektowny sposób. Mają do dyspozycji różnorodne materiały, mogą rysować, wyklejać, korzystać z ozdobnych dziurkaczy i wyciętych nimi kształtów.
Po zakończeniu zajęć dzieci porządkują stanowisko pracy.
Kiedy prace są gotowe, komponujemy z nich wystawę.
5. Zakończenie i pożegnanie uczniów.

Polonistyczna
Społeczna (kulturowo – religijna)
Przyrodnicza

 

 

 


Społeczna
Polonistyczna
Kulturowa

 

 






Kulturowa
Polonistyczna

 

 

 

 




Plastyczna

 

 




Plastyczna

 

Opracowała:
Marta Turska - Grochocka

Baranek Wielkanocny, pisanki - symbole Świąt Wielkanocnych

-skojarzone artykuły i produkty:


Ciekawe produkty


Polityka prywatności | Reklama | Współpraca | Partnerzy | Kontakt

Książki dla dzieci, plecaki, buty
copyright © Dla-Dzieci.com.pl - wszystkie prawa zastrzeżone