Zarejestruj się z tego linku i otrzymaj 50% zniżki na 6 miesięcy do biblioteki z ok. milionem ebooków online Perlego
- Naukowa anglojęzyczna biblioteka z poradnikami edukacyjnymi np. jak profesjonalnie napisać sztuki teatralne, opowiadanie, jak prowadzić teatr, poradniki artystyczne, aktorskie, psychologiczne, filozoficzne, medyczne, informatyczne, edukacyjne, naukowe. Miesięczny dostęp do wszystkich ebooków tańszy niż cena niejednego ebooka.Baranek Wielkanocny, pisanki - symbole Świąt Wielkanocnych
Temat: „Baranek Wielkanocny, pisanki – symbole Świąt Wielkanocnych”
1. GRUPA WIEKOWA : uczniowie klas I – III
2. TEMAT DNIA – „Baranek Wielkanocny, pisanki – symbole Świąt Wielkanocnych” (zajęcia plastyczne rozbite na 2 oddzielne tematy)
3. CELE ZAJĘĆ :
Wiadomości – uczeń powinien :
- znać symbolikę świąt Wielkiej Nocy: jajo jako symbol nowego życia, baranek jako symbol zmartwychwstałego Chrystusa;
- znać sposoby zdobienia pisanek dawniej i dziś oraz „ewolucję” baranka jako symbolu świąt.
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych – potrafi :
- odpowiedzieć na pytania o święta Wielkiej Nocy właściwie interpretując wskazane przez nauczyciela symbole (baranek i jajko).
Stosowanie wiadomości w sytuacjach nowych – potrafi :
- wykonać prace plastyczne: „Baranek wielkanocny” oraz „Pisanka”.
Rozumie wiadomości :
- rozumie symboliczne znaczenie pewnych przedmiotów i elementów związanych ze świętami Wielkiej Nocy.
Wychowawcze :
- zachęcanie do wykorzystania wyobraźni,
- zaakcentowanie znaczenia świąt Wielkiej Nocy oraz związanych z nimi symbolicznych elementów,
- kultywowanie tradycji polskich poprzez przedstawianie dawniejszych zwyczajów oraz tradycyjnych sposobów zdobienia pisanek oraz wykonywania figurek baranka wielkanocnego,
- dbanie o estetykę miejsca pracy podczas wykonywania prac plastycznych ,
- kulturalne zachowanie się wobec rówieśników,
- wdrażanie dzieci do wspólnej pracy i zabawy,
- wyrabianie nawyku dzielenia się z innymi,
- wyrabianie nawyku czekania na swoją kolej.
4. METODY PRACY :
słowna
- rozmowa z dziećmi,
- swobodne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Jakie zwierzęta i przedmioty związane są ze świętami Wielkiej Nocy? Dlaczego właśnie takie i co one oznaczają?”,
- swobodne wypowiedzi dzieci na powyższy temat,
- wyjaśnienie symboliki baranka i jajka jako elementów symboliki świąt Wielkiej Nocy,
- opowiadanie o dawnych zwyczajach zdobienia jaj na Wielkanoc oraz o tym, jak kiedyś wyglądał baranek wielkanocny, a jak wygląda dziś.
praktyczna
- wykonywanie prac plastycznych „Baranek” i „Pisanka”.
oglądowa
- oglądanie zdjęć różnorodnie ozdobionych jaj wielkanocnych,
- podziwianie różnorodnych sposobów wykonania prac plastycznych przez dzieci.
5. FORMY PRACY :
zbiorowa
- odpowiadanie na pytania nauczyciela,
- określanie znaczenia symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia: baranka i jajka,
- oglądanie fotografii pisanek.
indywidualna
- wymyślanie koncepcji wykonania prac plastycznych oraz rodzaju wykorzystanych materiałów,
- wykonanie prac plastycznych.
6. POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE :
- zdjęcia i obrazki przedstawiające różnorodnie ozdobione pisanki,
- gotowy kształt jajka, bibuła, wycinanki, koronki, ozdobne dziurkacze oraz wycięte nimi kształty – kwiatki, zwierzątka, bibuła, klej,
- gotowy kształt baranka, włóczka, klej, głowa baranka do doklejenia.
7. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Przebieg zajęć | Edukacja | Uwagi |
1. Powitanie dzieci. | Polonistyczna
Społeczna
|
|
Opracowała:
Marta Turska - Grochocka